Van milieupartij tot asfaltpartij

Tue Aug 31 13:48:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik eerder,
>Wat mij betreft luidt het antwoord: de critici dienen een stuk in de
>Democraat te schrijven (mooi buiten de fractie om, dus) waarin ze hun
>kritiek op de koers zorgvuldig en in alle rust pogen te formuleren.

 Je zou bijv. kunnen beginnen met een globale analyse:
  * De prepaarse periode (Lubbers III).
    De koers van D66 spruit voort uit de doelstellingen van de partij.
  * De paarse periode.
    Naarmate de 'Groep De Graaf' steviger in het zadel komt, begint
    de koers van D66 steeds mee af te wijken van waar de partij voor
    staat. Gevolg: van 24 naar 6 zetels.
  * De postpaarse periode.
    De koers van D66 staat haaks op de doelstellingen van de partij.

 Uitgaande van een dergelijke analyse ligt het voor de hand om vervol-
 gens te gaan formuleren waar dat 'haaks staan' uit blijke en wat er
 zou kunnen veranderen. Kan men de koers uit de pre-paarse periode
 zomaar overnemen ? Zoja waarom ? Zoneen, waarom niet ?

 Daar laat zich best een mooi stukkie uit brouwen, lijkt me. Liefst
 een waardenvrij stukje waarmee iedereen uit de voeten kan. Het po-
 litiseren kunnen de kritikasters het beste aan de vertegenwoordi-
 gers van de 'Groep De Graaf' overlaten. Dan staat men zelf sterker.