Van milieupartij tot asfaltpartij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Aug 28 19:36:41 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:

> Ik ben er niet overtuigd dat de Spanjaarden zo verstandig gestemd zouden
> hebben, hoe wrang dat ook dit nadeel een voordeel hep, als die
> verschrikkelijke bomaanslag niet had plaatsgevonden. Laten we hopen dat we
> nooit zullen weten hoe de nederlanders daarop zouden reageren.

De geschiedenis leert dat maatschappelijke schokken of natuurgeweld
plotse politieke veranderingen teweeg kunnen brengen. De aanslag in
Madrid heeft inderdaad de Spanjaarden wakker geschud. Wrang maar waar.
Maar dat neemt niet weg dat daar wel, en hier niet, het volk het laatste
woord had en dat wil van de meerderheid direct tot uitvoering is
gebracht door de psoe. Hier regeert Aznar nog, sozusagen.

(Ik vond de masaal op straat gescandeerde leuze "Wir Sind Das Volk" in
de laatste dagen van DDR ook heel mooi. De autoritaire SED-regentjes
konden die in hun zak steken).