staking en het groot beroep

Fri Aug 27 17:57:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <antid at HOME.NL>
>Gelet op de aangekondigde acties van de vakbeweging en het "groot beroep"
>van het kabinet lijkt het me dan ook volledig in de verwachting liggen dat
>het hard tegen hard gespeeld zal gaan worden.

 Is wel te hopen. De oppostie stelt geen moer voor en Aso is volgens zo'n
 beetje iedereen het slechtste kabinet sinds WO-II. Men kan zich langzamer-
 hand zelfs de vraag stellen Aso niet het slechtste kabinet zij sinds de
 invoering van het algemeen kiesrecht. Rekenen we daar ook de bezettings-
 jaren onder dan krijgen de septemberstakingen iets van de februaristaking
 (in beide gevallen gaat het trouwens om een politieke staking).

>Alles gaat plat (ook wat mij betreft), te beginnen op 20 September. Het
>argument van het kabinet dat het economisch herstel in de knop wordt
>gesmoord maakt geen indruk, het is de bekende retoriek.

 Iedereen die voor de EU is, is tegen 'het economisch herstel'. De EU
 begint immers haar vruchten af te werpen (het wordt nog veel erger).
 Denk maar aan de op hande zijnde splitsing van de SPD in Duitsland
 (Schoder is ook Aso, net als Blair - en dat zijn sociaal democraten,
 geen sociaal-liberalen).

>De analogie met vandaag is typerend. Het is de vraag of de vakbond nu haar
>poot stijf durft te houden

 Als de vakbeweging ons land een dienst wil bewijzen, staakt ze Aso kapot.
 Het land is toch al naar de klote, een beetje stakingsschade kan er nog
 wel bij...

 Vraag is hoever de D66-fractie bereid is te gaan om bureaucraat Thom De
 Graaf op het regeringspluche te houden. Wat te denken van deze punten...
 * De herinvoering van de doodstraf (gebeurt al in Iraq en in gevallen
   van uitzetting van vreemdelingen).
 * Gedwongen levensbeeindiging van ouderen in verpleegtehuizen onder de
   mom van euthanasie (gebeurt al maar is nog niet bij wet geregeld).
 * Onthouden van medische hulp aan mensen die geen nut hebben voor de
   economie (is inmiddels deels geformaliseerd). Ze weren uit bepaalde
   woonwijken (toevallig vandaag ingevoerd in Rotterdam), te komen tot
   'arbeidsinzet' a la WO-II (gebeurt al in Amsterdam).
 * Het vrijlaten van moordenaars omdat er cellen nodig zijn voor bolle-
   tjes-slikkers (wordt al driftig mee ge-experimenteerd).
 * De invoering van een persoonsbewijs a la WO-II (shit, zover is het
   al).

 Gaat D66 hieraan meewerken ?
 Ik vrees van wel.