Betr.: Re: Van milieupartij tot asfaltpartij

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Fri Aug 27 13:53:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Waarde Discussi"erende Democraten c.a.,

Ik vind het een interessant concept, die constante reistijd.
I.t.t. Henk Vreekamp - de gelukkige in dit opzicht! mag ik wel zeggen -
heb ik 27 jaren lang fors geforenst. Vanuit Voorthuizen naar Utrecht,
vanuit Nieuwpoort naar Utrecht, naar Den Haag, vanuit Bergen op Zoom
naar Den Haag, zelfs enige tijd naar Amsterdam - met tussenstop Den
Haag. (Als ik later niet jaren mijn vriendin in Den Haag had gehad, was
ik al eerder afgeknapt. )
Nu woon ik al weer vijf jaar in Den Haag (vriendin is enkele jaren
geleden overleden), en werk nog een beetje, gelukkig in Den Haag.

Slopend dat reizen. Auto is helemaal een ramp: de dood op de weg `a la
Van Traa is een re"ele optie. E'en moment van onoplettendheid, van
vermoeide afwezigheid, en klabam...!
Verhuizen alleen terwille van een redelijke spooraansluiting en
betaalbare woonst. En het reizen in de drukke uren per trein: de
kwaliteit is vele jaren jammerlijk achteruit gegaan.   Maar inderdaad:
het is altijd wel eenzelfde aantal uren gebleven, zolang ik reisde. Toch
zeker een uur of vijf per dag, inclusief alle wachten, overstappen,
stukjes lopen etc., kortom van deur tot deur.
Zo kom je nog eens op echte werkweken: ruim 60 uur! Ben ik even blij
dat ik dat niet meer hoef! Als je de werktijd " life long"  optelt, dan
heb ik mijn portie wel gehad: laat partijgenoot Brinkhorst maar kletsen.
En het zijn dan ook nog wel niet- of slecht betaalde uren, die reisuren.

Maar je wordt toch genoodzaakt hiertoe? Een typ ewerk dat alleen maar
in de grote stad kan, en een behoorlijke woning absoluut niet betaalbaar
daar te verkrijgen! Er zijn tijden dat ik de mijnwerkers benijdde,
vanwege hun wonen in de cit'e - het woonoord van de bazen. Maar ik weet
het - dat heeft zeker zijn bezwaren!

Met groet, /rdt

R.R. de Tempe
vakbondsconsulent ABVAKABO voor