Van milieupartij tot asfaltpartij

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Aug 27 11:30:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:
> Ach Hein,
>
> Wat ouderwets netwerkerig toch weer. Mensen reizen niet minder en
> tegelijk mailen etc. ze meer. Dat heet beschaving...

Ja, dat heet beschaving, en beschaving is iets prachtigs (haleluja). De
kwestie die we hier bespreken is toch die van congestie (dat woord heb
ik van de VVD overgenomen, ik vind het wel een mooi woord, het heeft
iets medisch, iets van een stokkend maagdarmsysteem).
Dat mensen méér reizen is op zichzelf een mooie zaak, het probleem doet
zich voor dat teveel mensen op hetzelfde moment met dezelfde middelen
willen reizen. Zorg je in deze drie elementen voor decongesterende
ontwikkelingen, dus minder mensen reizen op gespreidere tijdstippen in
een gevarieerder aantal vervoersmiddelen, dan schieten we op. Bijvoorbeeld:

- aanvangstijden bij bedrijven verplicht spreiden per regio (ja, een
goede ouderwetse top-down dwangmaatregel, ben ik helemaal voor)

- idemdito bij eindtijden

- inderdaad woon-werkverkeer beter stroomlijnen: openbaar vervoer en
ander automobiel vervangend vervoer verbeteren cq. stimuleren (de
tram/trein/bus pak je alleen als het aanbod betaalbaar en betrouwbaar
is, fietsen doe je alleen als de afstand acceptabel is en de fietspaden
veilig en overzichtelijk)

- nog meer thuiswerken, nog meer flexwerken

- carpoolen in ere herstellen

- overtollige bevolkingsgroepen (zoals langdurig uitkeringsgerechtigden
en bejaarden) in kampen opsluiten of massaal executeren.

Misschien dat het helpt.