Voor wie meer thuis wil werken

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Aug 26 19:40:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Checklist om een grens tussen werk en privé te trekken

Het is zonneklaar dat werk mee naar huis nemen stress in de hand kan
werken. Om thuis werken zo aangenaam mogelijk te maken kunt u:

Uw werk verdelen over de stapeltjes 'kan', 'zou moeten' en 'moet'. Als u
dit heeft gedaan, loopt u door het stapeltje 'moet' heen om te zien of
iets naar de andere stapels kan. Hierna hoeft u alleen de 'moet'-stapel
maar mee naar huis te nemen.
Thuis een bepaalde tijd voor uw werk reserveren en u daar dan ook aan
houden. Anders gaat het werk steeds meer van uw tijd en gedachten in
beslag nemen.
Uzelf ervan verzekeren dat ze thuis tijd hebben om naar u te luisteren
voor u over uw werk begint. U kunt er zonder er erg in te hebben over
gaan praten, maar als zij niet geïnteresseerd zijn, heeft u niet hun
volle aandacht.
De verleiding weerstaan om uw e-mail of je voicemail te controleren als
u thuis bent. Dit is ook een vervagende factor tussen werk en vrije tijd.
Ervoor zorgen dat u een hobby heeft die niets met uw werk te maken
heeft. Zonder een hobby zegt u algauw tegen uzelf: 'Ik heb niets beters
te doen, dus ik kan vandaag net zo goed gaan werken'.
Tekst: © Insight Lab AB