12 keer gemeentepolitiek

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Aug 24 19:20:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

  Beste John,

> 1 Onpartijdige leiding van de raad
> Wil jij ons vertellen hoe in Utrecht een onpartijdige voorzitter voor de
> raad is gekozen?

Dat wekt een interessante vraag op John, want zal die er dan
überhaupt komen?

Ik ging uit van de gekozen burgemeester die je (transparant)
ook zou kunnen wegen in zijn omgang met de
volksvertegenwoordigers en de belangen van de gemeenschap
waardoor hij/zij ook zelf gekozen is.

Ik liep alvast vooruit op de situatie, want we hebben immers
nu nog volkomen onpartijdige ambtenaren -in dienst bij Hare
Majesteit- die thans die klus klaren.

> 2 Openheid en transparantie
> In Ede lijkt de doelstelling van het college om zo weinig mogelijk openheid
> te geven.

Zoals in evenwicht met het beeld dat ik ook van hier en
elders heb opgedaan. Een bestuurscultuur die nodig op de
schop moet.

Dat lijkt me ook strijdig met de wet, John.

> Door besloten te vergaderen wordt de pers buiten de deur gehouden en mag de
> oppositie niets naar buiten brengen. Het college wil aan de burger het beeld
> van een eensgezinde raad overbrengen.

De praktijk zoals we die in vele plaatsen in dit land tegen
komen, vrees ik. En waarbij ook de media op hun achterste
zijn blijven zitten zoals ik hier wel eens eerder heb
betoogd. Van een 'onafhankelijke' pers is in dit land zo
langzamerhand geen sprake meer, met gevolgen voor 'onze'
democratie die openheid en transparantie als
basisvoorwaarden kent.

Overigens wil ik wel opmerken dat een open vergadercultuur
geenszins openheid en transparantie 'moet'/'zal' inhouden.

Die voorwaarden voor het centrale democratische proces
(besluitvorming) is al jaren grondig verstoord. Met name
door 'criminele' organisaties zoals (de) politieke partijen.

> Tot nu toe heeft het college in Ede net als in heel veel gemeentes schijt
> aan de verplichting open aan te besteden. Wij proberen met hulp van Den Haag
> en Brussel het college tot betere manieren te brengen.

Ik heb de indruk dat die met dubbele tong spreken, John.
Opvallend is ook steeds dan men de oplossingen elders zoekt
dan in een simpele verplichting 'verantwoording' afteleggen
en daarbij de transparantie te betrachten -niet in de zin
van pogen of proberen- die daarvoor nodig is.

> 3 Onpartijdig informeren
> Alleen de provinciale en landelijke pers is redelijk onpartijdig. De lokale
> pers, twee huis aan huisbladen, heeft geen idee wat onpartijdig betekent.

De landelijke daarin wil ik wel een eind in meegaan, John
maar bij de provinciale hier (limboland) heb ik ernstige
twijfels.

Die nemen zelfs ronduit propaganda kritiekloos over. Dus
zonder navraag naar de inhoud van de bewering die gedaan
wordt, en dus hoe die te toetsen.

> In
> Ede wordt het woord van de wethouder direct gedrukt en de stem van de
> oppositie komt niet of nauwelijks in de lokale krant.

Precies, de media die haar rol niet oppakt danwel zeer
minimaal vorm geeft. Berlusconi praktijken in Ollanda? Si,
si !!! ;)

 > Ingezonden brieven van politici worden niet afgedrukt.

Beeld- en meningsvorming ondergeschikt aan de bullebakken
van het college? Van die bestuursaangelegenheid waar al
!!jaren!! geen hond meer komt of naar komt kijken, enkel dan
bij (vermeend) eigen belang? Die club, John?

Kortom: onze democratie zelf wordt in ernstige mate
aangetast en ondermijnd!

> 5 Eigen bevoegdheid
> Een voorbeeld is de wet werk en bijstand. De gemeente moet zich aanpassen
> aan de nieuwe regels uit Den Haag, maar krijgt nauwelijks mogelijkheden voor
> een eigen beleid. De gemeenteraad zit er gewoon voor piet snot bij en neemt
> wat maatregelen in de marge. De gemeenteraad wordt gewoon medeplichtig.

En sterker nog John, in Den Haag en Brussel weten ze dat
natuurlijk allang. Die misbruiken de slechte democratische
besluitvorming ook voor hun doeleinden, wetende dat er niets
hen zal bereiken wat kan verontrusten.

> 7 Klein is mooi
> In Ede heeft de gemeente een fusie laten plaatsvinden tussen een aantal
> stichtingen. Door niet voldoende afstand te bewaren, en tegelijkertijd te
> weinig de regie te nemen, is de gemeente nu medeverantwoordelijk voor de
> verliezen die daar zijn ontstaan.

De domme almachtsvisie van gemeenten die denken het hele
leven van anderen te moeten bestieren zonder zelf maar zicht
te hebben op de breedte daarvan (en de betekenis voor
anderen) en waar ze (ambtenaren, bestuurders en politici)
zelf geen kijk op hebben.

Maar hoe en hoezo medeverantwoordelijk, John ? Als de Raad
(tot inzicht gekomen, en les en lering getrokken) een ander
besluit neemt ...?

> 9 Artikel 1 van de grondwet
> Met name het CDA heeft de Marokkaanse islamieten in Ede een smerige poets
> gebakken. Bij de laatste verkiezingen voor parlement en provincies heeft het
> CDA een week voor die verkiezingen openbare raadsvergaderingen georganiseerd
> waarin de afspraken voor de bouw van een moskee onderuit werden gehaald. Zij
> hadden de bouw binnen het college eerst een half jaar tegengehouden om bij
> de verkiezingen deze populistische smerige streek uit te halen.

Hier is ie er uiteindelijk wel gekomen, maar moeten ze
(bovendien) wel mee gaan betalen voor publiekelijke
parkeerplaatsen.

> 10 Subsidariteit
> Als het om een weinig beslissingen gaat zou je kunnen denken aan
> gezamenlijke vergaderingen van raden, met afspraken voor het gewicht van de
> stemmen.
>
> Vaak gaat het om zaken die voor de verschillende gemeenten tegenovergestelde
> belangen vertegenwoordigen, dus moet of de provincie meer bevoegdheden
> krijgen of moeten gemeentes worden samengevoegd.
>
> Omdat samenvoeging niet populair zal de provincie meer te zeggen moeten
> krijgen.

Grappig verhaaltje eigenlijk, John. Ik lees: als een kleine
gemeenschap een aantal belangen heeft, en je moet/wil die
gaan verdedigen (ter realisatie) in een groter verband, zal
mogelijk blijken dat er (ook)andere of tegengestelde
belangen zijn/of kunnen ontstaan.

Als ze daar gewoon 'uit willen komen' (zij het met mogelijk
enige moeite), liggen daar (de) best(e) kansen, maar als die
verantwoordelijkheid wordt afgewezen ..... en heb je niets
meer te kiezen. En weg, bottum up ...

> 12 Laat het college besturen

Maar dan wel op een democratische wijze en niet waarbij de
besluitvorming er eigenlijk niet meer toe doet (voldongen
feit), of dusdanig wordt gefrustreerd dat die eigenlijk door
anderen is of wordt genomen. Ohh ... sorry ook de kern van
jouw verhaal zie ik.  ;)

> Wij zijn in Ede aan het zoeken naar een manier om als minderheid in de raad
> democratische waarden boven water te houden.

Nobel streven, John maar eigenlijk de verantwoordelijkheid
van je opponenten. Als het 'de meerderheid' lukt namelijk
die te veronachtzamen voor een ;minderheid', rest die
'minderheid' geen andere optie meer dan daarvoor te gaan
"strijden". Bij voorbaat een verloren "strijdt".

 > Wij denken nu aan toepassing
> van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

Oh nee toch John, niet die inmiddels achterhaalde -nog uit
de middeleeuwen stammende?

In het tijdperk van ICT leeft men nog steeds op voor
destijds waarschijnlijk briljante ideeen over 'openheid en
transparantie', maar aan herziening toe.

Wat te denken van de verplichting(en) de Raad en afgeleiden
daarvan tijdig en volledig te informeren?
Ik meen ook opgenomen in de nieuwe gemeente wet in kader van
bestuurlijke vernieuwing. Daarnaast heeft de burgemeester
hier een taak (die daar m.i. ook gewoon op aangesproken kan
worden).  Moet de pers daarover wel willen schrijven (haar
taak en verantwoordelijkheid) natuurlijk. Desnoods
eindeloos, tot ook de burgemeester inziet dat er meer
belangen zijn dan het (vermeende) eigen bestuurlijke.

> Tot nu toe komen ambtenaren dan op het
> laatste moment met informatie over de brug.

In opdracht of eigener beweging, John?
En met "alle" (vooral ook relevante) informatie, of ...

 > De arrogante bestuurscultuur in
> Ede is heel taai.

En (helaas) niet alleen daar, John.

D66 loopt als een braaf hondje landelijk ook gewoon mee aan
het leibandje van CDA en VVD. Het blaft af en toe weleens,
maar het zal zeker niet bijten, of doorbijten.

En mag je dan geen 'BOE' roepen? ;)

Henk Elegeert