Interview met gekke Hoogervorst

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Thu Aug 19 12:58:37 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, nu valt me op hoe zorgvuldig èn beknopt je bent in je reactie op het
heersende "neo-conservatisme".
Kenmerkend is inderdaad de minachting voor "andere meningen", bij het
kabinet. Dit doet mij sterk denken aan de opvattingen die ondernemers nogal
eens koesteren, dat het met "hun" onderneming drastisch anders moet.

Dezen vergeten dan dat ze met mensen te maken hebben. Die je niet alleen
sociaal moet behandelen, ondertussen wel attent zijnde op het eigenbelang
van medewerkers, maar die ook intelligent zijn.
Kenmerkend voor deze "neo-cons" is juist hun afwezigheid van echt
conservatisme, laat ik zeggen "sceptisch conservatisme". Deze sceptische
conservatief gelooft niet zo erg aan de maakbaarheid van samenleving en
mens. Dat wij in onze techno-cultuur leven is toch geen welbewust product
van planners? Weliswaar van een heel universum van deelplanners, voor hun
eigen kleine stuk - politiek, ondernemer &c. - maar niemand heeft een echt
goed overzicht, laat staan een idee dat te verwerkelijken is. Het is toch
een soort "natuur" geworden, waarin wij leven, en die ook wetmatigheden
vertoont, maar waar je nauwelijks tegenin kunt gaan. De goede ingenieur weet
dat hij iets kan maken, maar dat hij nooit tegen natuurwetten kan ingaan.
Dat vergeten deze zich denkende "sociaal-economische ingenieurs". Terwijl ze
natuurlijk allemaal een daartoe passend wetenschappelijke opleiding gedaan
hebben! En dan heb je bij bedrijven natuurlijk nog te maken met bange en met
"likkende" werknemers, maar in het openbaar bestuur met onwillige en meer of
minder cynische burgers.
Kortom: hun gebrek aan bescheidenheid is een opvallend kenmerk: ze zullen
hete wel eens even laten zien! Nou, wij in D66 hebben natuurlijk ook van die
maakbaarheidsapostelen. De Graaf is er natuurlijk ook een van. Als je het
niet bent, zou je je niet eens thuis voelen in zo'n kabinet! Ook Brinkhorst
zou natuurlijk beter moeten weten: behandel ons burgers + werknemers eens
met wat meer respect! Terwijl die De Geus - gelukkig van een andere
"middenclub" - zich blijft gedragen als een wat lompe vakbondsbestuurder,
maar nu de andere kant op. Zoals Sweder van Wijnbergen gisteren in de NRC
schreef: is het niet alleen dom gedrag, maar ook volstrekt overbodig, dus
nutteloos.

Natuurlijk zie je bij de justitieminister al een veel te groot geloof aan de
effecten van wetgeving. Laat men eerst eens goede haalbaarbaarheidsstudies
doen! En dan van veel nutteloze regel-ideetjes afzien: niet over praten!
Want voor ons, nadenkende burgers bevestigt dit alleen maar weer het gevoel
door eigenwijze betwetertjes bestuurd te worden: mensen die onbekwaam zijn
tot het inzicht hoe de werkelijke wereld in elkaar steekt. Weet je nog, van
Karl Popper: piecemal engineering? In een stabiele samenleving - en wij zijn
blij daar in te wonen, hier dan - kun je alleen millimetersgewijs
veranderen. En steeds moet je daarvan enerzijds verantwoording afleggen,
anderzijds steeds weer evalueren of het echt werkt.

Kortom "evidence based" policies! Ik zou het een mooi ding vinden als ik
daar eens wat meer van zou zien in D66. Maar ik vrees dat het een minderheid
is, want een evidence-based, dus puur op de empirie van het  effectief
handelen gerichte, bestuurder - die zie je bij ons waarschijnlijk ook niet
gauw. Die voelt zich niet geroepen op reclame te maken voor zich zelf tegen
de volgende campagnetijd! Maar ik kan wel zeggen dat het voor mij een
criterium zal zijn bij maken van een stem-keuze. Desnoods stem ik helemaal
niet.
Dus, Hein, ik verwacht niet veel, ook niet veel heftige discussie! En dat is
inmiddels ook een antwoord aan de heftig teleurgestelde Marc-Alexander.
/raimond