Interview met gekke Hoogervorst

Thu Aug 19 10:59:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG> in, een 's mijnsinziens voortreffelijke
 analyse,
>Als je mensen uitsluit van de democratie, moet je niet verbaasd zijn als
>die personen zich met alternatieve maatregelen tegen diezelfde
>democratie (lees maatschappij) keren.

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL> daarop:
>Daar is in Nederland gelukkig weinig aanleiding toe, anders dan je
>wellicht uit de postings van Dr. Marc-Alexander Fluks zou vermoeden.

 Hopelijk gaat het niet om mij persoonlijk maar om de door mij gecon-
 stateerde haat bij veel burgers richting politici ? Die haat begon
 overigens al onder Paars-II.

 Het gaat thans om de volgende groepen:
 * Dezelfde mensen die dermate onpasselijk werden van Paars, dat ze
   voor de Fortuyn-koers kozen, zijn thans dermate teleurgesteld in
   de verrechtsing dat hun haat opnieuw wordt aangewakkerd.
   Hun keuze is louter emotioneel.
 * Linksachtige politiek-correcten zijn tegen de rechtse koers zelf.
   Hun keuze is ideologisch - voor hen is rechts de vijand (vandaar
   dus de haat).
 * Intellectuelen die doorhebben wat er gebeurt: neo-conservatieven
   zaaien haat in de samenleving en jagen iedereen tegen zich in 't
   harnas (gisteren weer de Raad van State, daarvoor de Sociale part-
   ners, de SER en wie al niet meer, tot oorlog aan toe).
   Hun keuze is die van het verstand.

 Zelf hoor in thuis in de laatste groep. Jij Bart, in geen enkele en
 om die reden ontken je dat er uberhaupt sprake zou zijn van dergelijke
 groepen. Mijn kritiek op jou is dat jij je eigen situatie dikwijls
 tot uitgangspunt maakt voor ons allen en voortdurend anderen daarop
 aanspreekt (en uiteraard wordt dat dan niet gepikt).

 De vraag is dan ook eerder waarom mensen zoals jij de ogen sluiten
 voor wat iedereen kan constateren. Politici die dat doen, werken het
 proces alleen maar in de hand. Het is een van de manieren om nog meer
 haat te zaaien, nog meer onrust te creeeren. Mensen geraken steeds
 meer gefrustreerd door wat politici allemaal uitvreten terwijl ze
 pogen doen voorkomen dat er 'niets aan de hand' zij.