Fwd: Re: Interview met gekke Hoogervorst

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Aug 18 11:51:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Bart, het heeft weinig zin om op je weerwoord in te gaan want we zijn
> het duidelijk structureel oneens.

Je sluit je op in je (vermeende) gelijk, in plaats van in te gaan op de
parallel die ik trok tussen schade veroorzaakt door daden en schade
veroorzaakt door woorden. Waarbij de laatse categorie in de moderne
maatschappij steeds meer in betekenis toeneemt.

> Impliciet stel je me de vraag 'waarom
> wil je dat in godsnaam?". Nou simpel, omdat als mensen hun mening niet
> kunnen uiten, omdat die mening politiek incorrect is, dan sluit je die
> mensen uit van de democratie.

Je bedoelt bijvoorbeeld de tijd van de voortreffelijke senator Joseph R.
McCarthy in 1950-1954 in de VS? Wat een goede grondwet allemaal toch
mogelijk maakt.

De relatie met Nederland vind ik wat minder duidelijk. De "linkse kerk"
waar Fortuyn een einde aan maakte komt nog het dichtst in de buurt, maar
wetten speelden ook bij dit verschijnsel nauwelijks een rol van betekenis.

> Dit is ondemocratisch en gevaarlijk, omdat
> je ze dwingt de wet te overtreden als men eerlijk deel wilt nemen aan
> maatschappelijke debatten. Men wordt dus in feite gedwongen zich buiten
> de maatschappij om te organiseren en dat leidt gemakkelijk tot de
> situatie dan men geen enkele wet meer serieus zal nemen. Met alle
> gevolgen van dien.

Er is volstrekt geen sprake van dat mensen in Nederland niet vrijelijk
zouden kunnen deelnemen aan maatschappelijke debatten. Waar haal je het
toch vandaan.

> Als je mensen uitsluit van de democratie, moet je niet verbaasd zijn als
> die personen zich met alternatieve maatregelen tegen diezelfde
> democratie (lees maatschappij) keren.

Daar is in Nederland gelukkig weinig aanleiding toe, anders dan je
wellicht uit de postings van Dr. Marc-Alexander Fluks zou vermoeden.

Bart Meerdink