Hoogervorst en efficiente zorg

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun Aug 15 13:16:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>

>  Neen, daar is niet veel mis mee. De journalist (Meindert van der Kaaij)
>  vindt het allemaal maar onzin, dat is wel duidelijk. Die Hoogervorst
>  haalt er van alles bij dat er niets mee te maken heeft (voetballen in
>  Portugal, z'n hatemail, die 32 miljoen Nederlanders die er moeten komen,
>  schending van de mensenrechten, de tweede wereldoorlog, enzovoort, enzo-
>  voort). Het loopt allemaal heel raar door elkaar heen.
>
>  De titel van het stuk luidt: Hou op met dromen, zorg is niet gratis.
> [...]

Nou dat ligt nogal voor de hand! Het lijkt ook allemaal niets te kosten.

Men doet er alles aan om de werkelijk in rekening gemaakte kosten buiten
het gezichtsveld van de verzekerde te houden. Zelfs de particulier
verzekerde krijgt geen fatsoenlijk gespecificeerde rekening. De
verzekerde heeft ook nauwelijks invloed op de kosten. Het is de arts die
bepaalt wat er allemaal moet gebeuren.

MAAR ik vraag me af waarom men op het ministerie van alles probeert te
regelen terwijl duidelijk is dat men daar vreselijk slecht in is.

Laat de verzekeraars gewoon de volledige vrijheid om tegen zo gering
mogelijke kosten zo goed mogelijke zorg te bieden. Als de geboden zorg
maar aan de eisen voldoet zou verder gewoon -- binnen bepaalde grenzen
-- alles toegestaan moeten zijn. Eigen risico of kortingen,
voorlichting, preventie, educatie of slim ingerichte zorgverlening,
gratis diensten via telefoon of internet. Laat ze maar verzinnen en zelf
uitvinden wat het beste werkt voor hun klanten.

De rol van de staat is gelegen in het organiseren van de solidariteit
(met zoveel mogelijk respect voor efficiente marktmechanismen), het
zorgen dat iedereen tegen een redelijke premie overal terecht kan, ook
al vormt men voor de verzekeraar op het eerste gezicht een slecht
risico. De vezekeraar moet ook aan 'dure' patienten geld kunnen verdienen.

Plus natuurlijk het stimuleen van een goed functionerende markt op het
gebied van de zorg. Dus monitoren van de zorg die geleverd wordt en ook
het zorgen voor overzichtelijke vergelijkingen van de prestaties vs. de
kosten van de diverse partijen.

Welk systeem het beste werkt om de solidariteit te regelen en enerzijds
selectie en aantasting van privacy tegen te gaan en anderzijds prikkels
voor efficient werken in stand te houden is natuurlijk nog een probleem.

Misschien dat het gedeeltelijk vereffenen van kosten die gemaakt worden
voor dure (en evt. goedkope) verzekerden mogelijkheden biedt (en
constructieve samenwerking tussen de maatschappijen stimuleert).

Bart Meerdink