Hoogervorst: chronisch zieke moet solidair zijn met gezonde

Sat Aug 14 20:13:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Raimond de Tempe <Raimond.de.Tempe at hccnet.nl>
>geachte heer Marc, is de link niet actief. Ook lukt het eenmalig registreren
>niet want de club van Trouw stelt dat mijn mailadres niet correct is. Een
>vaker voorkomende fout, dat @hccnet.nl niet gekend wordt.

Bron:  Trouw
       Rubriek Zorg & Gezondheid
Datum: 14 augustus 2004

Minister eist solidariteit van zieke
------------------------------------
Hoogervorst: Bijdrage chronische patient nodig om systeem in stand te houden

van onze redactie politiek

DEN HAAG - Chronisch zieken moeten uit een vorm van 'omgekeerde solidari-
teit' financieel bijdragen aan de gezondheidszorg om het systeem in stand
te houden. Dat zegt minister Hoogervorst (volksgezondheid, VVD) vandaag in
een interview met deze krant.

De minister wil begin volgend jaar de no claim-regeling invoeren voor
ziekenfondsverzekerden. Hierbij krijgen mensen die minder dan 250 euro aan
zorg verbruiken, aan het eind van het jaar het overgebleven deel terug.
Hoogervorst wil mensen hiermee aanzetten tot zuinig gebruik van de zorg.

Om de bonus aan 'zuinige' mensen te bekostigen, moet de verzekeringspremie
met zo'n zes euro per maand omhoog. De VVD-minister erkent dat chronisch
zieken wel de verhoging betalen maar geen kans maken op een teruggave, en
dat dit niet rechtvaardig oogt.

Toch wil Hoogervorst zijn regeling doorzetten. 'Chronisch zieken, mensen
met reuma of suikerziekte, ontvangen aan terechte zorg vijf tot tien keer
zoveel als zij aan premie betalen. En dat gaat jarenlang door. Zo hoort
het ook, want daar hebben we een verzekering voor. Er is sprake van een
enorme solidariteit van gezonde mensen in de richting van minder gezonde
mensen.'

Volgens Hoogervorst wil hij met de no claim-regeling mensen prikkelen om
af te zien van onnodig dokterbezoek. Dat is volgens hem een manier om veel
geld uit te sparen. 'Ik vind het een vorm van omgekeerde solidariteit dat
chronisch zieken helpen om het systeem betaalbaar te houden.' Hij zegt dat
mensen die niet chronisch ziek zijn maar wel vaak bij de huisarts zitten,
zich bewuster worden van de kosten. 'In totaal wordt de zorg er solidair-
der door. Dramatisch gezegd: als we niets doen ontploft het systeem, en
dan gaat iedereen eraan.' Het heeft hem verbaasd hoeveel commotie in
Nederland is ontstaan over de medicijnknaak. Een kamermeerderheid verweet
hem dat hij daarmee veelgebruikers als chronisch zieken te eenzijdig zou
belasten.

'Als je mij een verwijt wil maken, dan is het dat ik te slap ben geweest',
reageert Hoogervorst. In plaats van de no claim-regeling wilde hij
eigenlijk een eigen bijdrage van 250 euro. 'Ik had ook kunnen kiezen voor
de methode in België waarbij mensen meteen bij de huisarts moeten
afrekenen. Maar nee, ik ben soft geweest en heb gekozen voor de no claim.'

Hoogervorst constateert ook dat Nederlanders een verschijnsel hebben dat
nergens anders in Europa voorkomt: ziektegedrag. 'Voorbeelden? Tijdens het
EK voetbal in Portugal zie je een enorme uitschieter van ziekteverzuim. En
tijdens de afgelopen recessie toen banen op de tocht stonden, is het
ziekteverzuim weer met een derde afgenomen. Ra ra, hoe kan dat?'

--------
(c) 2004 PCM