Interview met gekke Hoogervorst

Sat Aug 14 17:36:57 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, aug 14, 2004, at 15:01 Europe/Amsterdam, Bart Meerdink
wrote:

> Marc,
>
> Wanneer mogen we eens iets positiefs, constructiefs, origineels,
> uitvoerbaars van je lezen?

Bart, zou je voor jezelf willen spreken?
Of moet ik dat 'we' opvatten als koninklijk meervoud?

> Negativisme, passiviteit, lamlendigheid, pessimisme, het zijn
> verschillende gedaanten van hetzelfde, en laat ik zeggen, daar hebben
> we
> in Nederland toch echt absoluut geen behoefte aan.

Nogmaals: zou je voor jezelf willen spreken Bart?

> Kritiek zonder beter alternatief is gemakzuchtig en zinledig.

Het is absurd om van critici te eisen dat ze met alternatieven
komen. Ieder z'n taak. Een literatuurcriticus hoeft toch ook
niet zelf een beter boek te schrijven?

> Overigens, wat vindt Hoogervorst dan wel wat zo gestoord is?

Dat chronisch zieken moeten bijdragen aan de korting op
de ziektekosten voor gezonde mensen.
Bovendien denkt de arme man dat het goedkoper is om
mensen ertoe te bewegen minder vaak naar de huisarts
te gaan. Achterlijker kan het bijna niet.

Een praktijkvoorbeeld: een kennis van mij heeft al jaren
een klein bultje op zijn achterhoofd. Omdat hij niet zo
snel naar een huisarts loopt, laat hij dat rustig zitten.
Tot het ineens merkbaar groter wordt. Nu bezoekt hij
zijn huisarts, die hem meldt dat hij een verstopte
talgklier heeft. "Wat jammer" zegt de huisarts, "dat u
niet wat eerder bent gekomen want dan had ik hem
zelf wel kunnen verwijderen. Maar nu is hij al zo groot
geworden dat ik u moet doorverwijzen naar het
ziekenhuis."

Er wordt een afspraak gemaakt voor een sessie ineens,
waarbij het ziekenhuis zowel de diagnose van de huisarts
zal bevestigen als de talgklier zal verwijderen.
Helaas, bij het ziekenhuis wordt een fout gemaakt. Als
mijn kennis daar komt, blijkt dat alleen de diagnose kan
worden gesteld. De diagnose van de huisarts wordt
bevestigd. Er wordt een nieuwe afspraak gemaakt voor
een maand later. Dan zal de operatie plaatsvinden.
Het ziekenhuis stuurt wel meteen een rekening voor
de overbodige diagnose.

Een maand later blijkt de talgklier zo groot te zijn
geworden dat het verwijderen niet tijdens een sessie
van een halfuur kan geschieden zoals gebruikelijk. Er
zijn maar liefst twee blokken van een half uur nodig,
en de patiënt moet na de ingreep bijkomen op een
verkoeverkamer waar een verpleegster hem in de
gaten houdt omdat de operatiewond nabloedt.
De forse operatiewond moest worden gehecht, en na
tien dagen moest mijn kennis dus weer terugkomen
om de hechtingen te laten verwijderen.

Resultaat van de door Hogervorst aangemoedigde
zuinigheid: in plaats van een eenvoudige ingreep
bij de huisarts, moest mijn kennis een langdurige
ingreep bij het ziekenhuis ondergaan. In totaal is
hij drie keer naar het ziekenhuis geweest.

Wat denk je Bart wat dat allemaal heeft gekost?

Erik vdMb