I AMsterdam geleuter: Utrecht

Thu Aug 12 10:50:58 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En in het Engels associeer je dan hoogstens met in het nederlands verbasterd
You Treacherous, verraderlijk...
Doet me denken aan de zender Yurin, opzettelijk uitgesproken in het Engels,
urine...

Op zich is het idee ons in het Engels te verkopen niet slecht, maar het valt
niet mee om goede associaties in het Engels te krijgen met Nederlandse
namen. Dat roep je wel op als je met namen gaat spelen, dus ik twijfel mee
wat het effect nu is, is het spelen met namen sowieso niet meestal vragen om
negatieve associaties, tenzij het een uit iemand zelf opkomend koosnaampje
betreft.

Dat New York succes had en heeft met het hartteken I hartje New York , I
love New York, is dan ook meer omdat dat teken door iedereen goed vertaald
kan worden en er lief uitziet, waar New York een slechte criminele naam had
ooit. Dan vraag je dus vanzelf om positieve associaties, wat met You and I
AM op zich wel beoogd is. We zullen zien of utrecht en Amsterdam ook een
betere naam in de praktijk zullen ontwikkelen, want dat deed New York door
sterk zuiverend beleid in te zetten en te realiseren op vele fronten
natuurlijk wel.Dat zie ik in Amsterdam en Utrecht nog niet. Het praten
erover wel hoor...

Fritz