I AMsterdam geleuter

Wed Aug 11 23:36:29 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On woensdag, aug 11, 2004, at 22:47 IAMsterdam, Dr. Marc-Alexander
Fluks wrote:

> Vroeger hadden we 'Amsterdam heeft het', nu 'Amsterdam, dat ben ik' -
> vrij naar Louis XIV, lijkt me.
> Hoe zou je dat 'I AMsterdam' trouwens uitspreken ? Aamsterdam ? Aijam-
> sterdam ? Of op z'n Nederlands en zoja, hoe klinkt dat dan ?

Dat heeft AT5 eerder deze week al 'onderzocht'. Een deel van de
Amsterrdammers blijkt moeite te hebben met de Engelse uitspraak
van het woord Amsterdam.

Inmiddels hebben vader en zoon Bakker van 'Leefbaar Amsterdam'
de voor de slogan verantwoordelijke wethouder Frits Huffnagel een
T-shirt aangeboden met de slogan 'ImMokummer'.

Overigens heeft de Amsterdamse dichter Simon Vinkenoog jaren
geleden al de beste naamgrap op 'Amsterdam' gemaakt.
Hij verzon het anagram 'Mad Master'.

Erik vdMb