Linux/Windows-patenten (was: huppeldepup)

Wed Aug 11 10:08:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het feit dat Microsoft thans probeert om het concurerende systeem Linux
te pakken, toont aan dat patenten op systeem-software uit den boze zijn.
Kennelijk leidt het tot misbruik.

In feite gaat het hier over een kunstmatige taal. En dat er op een taal
geen patent kan rusten, behoeft geen betoog. Op een bepaald pakket dat
geschreven is in ('draait onder') zo'n taal weer wel, net zoals er copy-
rights kunnen rusten op een boek.

--> Een taal is van degenen die haar gebruiken. Wie dat niet wenst te
    accepteren, moet geen taal ontwerpen.

Persoonlijk begrijp ik niet waarom men uberhaupt zo'n speelgoed-systeem
als Windows met z'n desktop vol domme plaatjes en verstertjes zou gebrui-
ken. Windows stelt niets voor vergeleken bij Linux.
Linux is gratis, professionle reken-, teken- en tekstverwerkingssprogram-
ma's draaien alle onder Linux (met 'OpenOffice' kan men alle MicroSoft
rommel gewoon onder Linux blijven lezen/editten), de eigen Internet-pro-
vider/ADSL-provider draait onder Linux, en virussen zijn er domweg niet.

Ik zou niet eens Windows willen hebben - zelfs als het gratis zou zijn.

Referenties:
De patent-problemen met Linux staan op:
   http://news.google.com/news?q=linux+patent
De 78 Linux-patenten (dat aantal is constant) in de EU staan op:
   http://ep.espacenet.com/espacenet/ep/en/e_net.htm?http%3A//l2.espacenet.com/espacenet/search%3FAB%3Dlinux
De (vandaag 35792, maar dat aantal neemt snel toe) Windows-patenten op:
   http://ep.espacenet.com/espacenet/ep/en/e_net.htm?http%3A//l2.espacenet.com/espacenet/search%3FAB%3Dwindows

Marc Fluks, Amsterdam