Brinkhorst aanpakken op eerstvolgende congres!

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Aug 10 20:27:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wanneer is het eerstvolgende landelijke conges eigenlijk?
>
> Als het aan Brinkhorst ligt komen er software patenten. Het is tijd dat
> de partij hem tot de orde roept. Hij beseft volgens mij nog steeds niet
> het belang van het onderwerp en vindt het niet eens de moeite om de
> brieven die 'hij' (zijn ambtenaren dus)  naar het parlement schrijft
> zelf door te lezen.
>
> Mooie illustratie van het verstikkende effect van software-patenten (het
> baanbrekende Linux-project in München heeft men stilgelegd, zonder
> [...]

Die vrees wordt elders gedeeld:

http://www.ososs.nl/article.jsp?article=10177
Ososs - Programma Open Standaarden en Open Source Software
voor de overheid

"
Octrooien maken het Linux moeilijk

        05-08-2004 - Twee recente onderzoeken laten zien dat
octrooien een bedreiging vormen voor open source software.
De onderzoeken zijn afkomstig van voorstanders van open
source software. Beide onderzoeken lijken bedoeld om
beleidsbepalers en belanghebbenden wakker te schudden.

Volgens onderzoek dat is uitgevoerd door de organisatie Open
Source Risk Management (OSRM) maakt Linux mogelijkerwijs
inbreuk op 283 Amerikaanse octrooien. Of de patenten
daadwerkelijk een probleem vormen voor Linux is nog
onduidelijk. Volgens onderzoeker Dan Ravicher verklaren
rechtbanken octrooien in de helft van de gevallen ongeldig.

Volgens de onderzoekers van OSRM heeft Microsoft 27
octrooien in handen waarop Linux mogelijk inbreuk maakt.
Webwereld laat weten dat Bill Gates een week geleden
duidelijk maakte dat zijn bedrijf in een jaar tijd
drieduizend octrooien wil aanvragen. Door de toename van het
aantal softwareoctrooien wordt het risico van het gebruik
van open source software, maar ook van gesloten software,
steeds groter.

Ook de stad München, die 14.000 desktops gaat migreren naar
Linux, maakt zich zorgen. Uit onderzoek van FFII blijkt dat
de open source oplossing van München mogelijk inbreuk maakt
op in ieder geval 50 bestaande Europese octrooien. Inmiddels
bestaan er in Europa namelijk reeds ongeveer 30.000
softwareoctrooien. Bovendien wordt de voorgestelde
EU-richtlijn over softwareoctrooien beschouwd als een
potentiële bedreiging voor het LiMux-project van München.
Overigens zal München volgens de laatste berichten doorgaan
met het migreren van de werkplekken naar open source sofware.

Voor de gehele artikelen verwijzen wij u naar:

     * http://www.persberichten.com/detail.asp?id=21095
     * http://www.webwereld.nl/nieuws/19156.phtml

Meer informatie:

OSRM heeft een document geschreven waar Open Source Software
gebruikers kunnen lezen hoe ze zichzelf het beste kunnen
beschermen tegen softwareoctrooien. Dit document vindt u hier:
http://www.osriskmanagement.com/linuxpatentpaper.pdf

FFII heeft een document geschreven over verschillende
octrooien in Europa, die mogelijkerwijs een bedreiging
vormen voor de Linux desktop. In dit document staan een
aantal voorbeelden van de 30.000 octrooien die Europa
inmiddels al heeft. Dit document vindt u hier:
http://www.ffii.org/~blasum/basisclient/swpatmuc.pdf

Voor een aantal visuele voorbeelden van octrooien die
betrekking hebben op de desktop zie:
http://www.datenritter.de/patentschmutz/patentierter_Desktop.pdf
"

Zie overzicht...