Schoonebeek

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Apr 27 23:29:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte quasi-liberalen,

Nostalgie bespringt mij bij het lezen van het ANP-bericht van 24 april:
Shell en Esso (ExxonMobil) gaan het gesloten olieveld bij Schoonebeek in
Drenthe weer exploiteren, met een investering van 350 miljoen euro. Dit
oudste olieveld van Nederland werd in 1943 ontdekt en vormde in 1946 de
aanleiding tot vorming van de joint venture NAM. Het veld werd jaren later
wegens te geringe opbrengst gesloten. De Shell heeft nu weer belangstelling
voor dit veld na het miskleunen bij het schatten van haar oliereserves.
Alle zeilen worden bijgezet.

De interne geschiedenis is nog veel interessanter. Van mijn voorouder de
geodeet weet ik dat die ontdekking in 1943 zeer problematisch was. De Shell
had in 1940 al haar essentiele werknemers een ambtelijke en onmisbare
status gegeven. Zo bleven ze aan het werk, werden niet gedeporteerd. Mijn
voorouder kon zelfs vele onderduikers aan tijdelijke baantjes of aan
vrijwilligerswerk ("er even uit") helpen. Schijnambtenaren en
vrijwilligers-onderduikers hebben zo de klus geklaard. Maar ze waren
doodsbenauwd dat de Duitse bezetter van dit nieuwe olieveld zou profiteren.

Dus werd de vondst doodgezwegen. Tientallen medewerkers hebben drie jaar
langzame arbeid verricht in het Drentse veld en hun klep stijf dicht
gehouden. Pas na de bevrijding werd de olievondst bekend gemaakt.

Moraal. Het maatschappelijk ondernemen is dus niet iets van de jaren
negentig van de 20e eeuw. Tenminste wat de Shell betreft. Iets voor de
nep-liberalen, anti-kapitalisten en GL-warhoofden om over na te denken.

Henk Vreekamp, Utrecht