Balkenende oorlogmisdadiger: Van Agt over de dam

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Fri Apr 23 14:19:39 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Teletekst:

> HILVERSUM Oud-premier Van Agt vindt dat
> Nederland "zodra het kan" zijn troepen
> uit Irak moet terugtrekken. De reden is
> niet het toegenomen gevaar, maar het
> feit dat de troepen daar zijn zonder
> VN-mandaat en dus meewerken aan een
> onrechtmatige bezetting, vindt Van Agt.

Wat alle voorstanders van terugtrekking wel vergeten, is dat er helemaal
geen weg terug meer *is*. Er zit geen 'undo'-knop op de oorlog in Irak.

Ik vond ook dat die oorlog beter niet gevoerd had kunnen worden, in elk
geval niet op dat moment, met die voorbereiding en met zo weinig steun
in de wereld. Maar dat is een gepasseerd station. De VS, het VK, Spanje,
Polen, Nederland en nog wat landen hebben het zittende regime inmiddels
omver geworpen en zijn daarmee verantwoordelijk voor de situatie zoals
die nu is. En regeringswissels, mortieraanslagen en voortschrijdend
inzicht ten spijt zijn ze daarmee *dus* ook verantwoordelijk voor het
oplossen ervan.

Je kunt altijd van mening verschillen over de manier waarop dat moet
gebeuren (al dan niet onder VN-auspiciën, al dan niet snelle
machtsoverdracht etc.), maar dat er van terugtrekking nu geen sprake
meer kan zijn lijkt me buiten kijf. Natuurlijk, voor een klein landje is
het makkelijk genoeg om zich terug te trekken. Het blijft lafheid
vermomd als morele standvastigheid, maar zolang het toch geen meetbaar
effect heeft zal niemand daarvan wakker liggen. Die luxe van
onbeduidendheid kan echter (gelukkig) niet iedereen zich permitteren.
Voorstanders van een multilaterale aanpak en/of van een krachtig
Europees geluid op het wereldtoneel lijken zich niet te realiseren dat
dat ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt.

Verkiezingsbelofte of niet, de stap van de Spaanse regering verdient
geen navolging. Democratie is ook het opruimen van de rotzooi die de
vorige regering geschapen heeft.

/Herman