Balkenende oorlogmisdadiger: Kassandra

Fri Apr 23 11:59:14 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
>En dan zal ik ued. een voorspelling doen. Nederland gaat om. Zoals Spanje,
>Honduras, Polen en misschien nog meer landen. We kunnen tulpen blijven noemen
>naar mevrouw Bush en onze 'warme banden" met de VS blijven benadrukken, maar
>we gaan om.

 Tja, uiteindelijk gaat ook de US uit Iraq weg. De vraag luidt echter: wanneer
 en tot welk moment is het principieel (op dit moment nog wel) en wanneer is
 het opportunistisch (vlak voor 1 juli) en wanneer is er sprake van een neder-
 laag (na 1 juli - tenzij de omstandigheden radicaal wijzigen) ?

 Zelf ben ik niet zo optimistisch als Hein. Mij lijkt het waarschijnlijker dat
 Nederland tot de verliezers van deze oorlog gaat behoren. Laten we eerlijk
 zijn: tot nu toe zijn we niet onaardig weggekomen - als er pakweg 30 Neder-
 landse soldaten door de Iraqi's waren afgeschoten, dan zou het veel makkelij-
 ker zijn om de biezen te pakken. Idem dito aanslag in Nederland. Maar Balken-
 bende heeft nog geen klap hoeven te incasseren en dan gaat men eerder door.
 Balkenende is een verbeten ventje (net als Thom de Graaf, trouwens). Die gaat
 door tot het einde.

 Hein over het D66-establishment:
>we hebben geen principes, we waaien mee, en als ik dat roep dan krijg ik
>billenkoek, want principes zijn "onwrikbare standpunten waardoor we ons niet
>wensen te laten gijzelen"

 Principes zijn overigens geen standpunten. Principes zijn de beginselen
 waarmee men standpunten (of wat dan ook) ijkt met (niet: baseert op) iets
 anders.

 Het wordt tijd dat D66 weer eens een vrijzinnig geluid laat horen. (Nu zit
 Dittrich weer te raaskallen over dat moslimboek, gruwelijk gewoon). Het
 maakt me eigenlijk niet eens uit waarover... als men in hemelsnaam maar
 weer iets normaals zegt waaruit blijkt dat we geen verstokte conservatieve-
 lingen zijn.