Teletekst: Spion loopt over

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Tue Apr 13 13:35:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc-Alexander,

Ben je niet wat erg "vlot" met je betiteling "spion" en je omschrijving
"overlopen"? Voor zover ik Docters ken is het iemand die nooit schroomt
om radicale hervormingen voor te stellen (zijn recente voorstellen over
OM en Politie, bv. via Netwerk op Nederland 1) en door te voeren (zijn
werk als "Super-PG" waarbij hij een einde maakte aan het
indivi=dualistischeeilandenrijk van Procureurs-Generaal dat het OM tot
1994 was?
  Als je met "spion"impliceert dat hij als super-PG onder Sorgdrager een
verradelijke rol gespeeld heeft, kun je met dezelfde informatie stellen
dat het conflict tussen die twee D66-ers eerder verklaarbaar is vanuit
institutionele belangen (de rol van de Justitie-departementsambtenarij
onder hun SG borghouts, en de restanten van de oude PG-cultuur waarvan
het gedrag en geschnabbel van Dato Steenhuis een exponent was), waardoor
twee mensen die oprecht naar hervorming streefden tegenover elkaar
kwamen te staan.
Voor zover ik weet is Docters nog steeds D66-er; hij moet in deze
VVD-commissie volgens mij een "liberaal geluid van buiten" geven en
prikkelend-radicale voorzetten doen.

Bernard Aris