Paul Bernard Cliteur

Thu Apr 8 16:01:44 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>:
>Maar ook agnosten - lieden die het niet weten, althans naar Kant vinden dat
>kennis voortkomt uit ons idee over dingen i.p.v. de dingen zelf

 M'n hemel, geloven mensen dat soort dingen ? Ik moet toegeven dat ik Kant
 niet ken (ik ben nooit verder gekomen dan Popper en Reichenbach en dat zag
 er wel goed uit; Reichenbach past in zijn beschouwingen over de causaliteit
 zelfs foutloos de speciale relativiteitstheorie toe).

>[agnosten] geloven niet en ze zetten zich ook niet af tegen enig geloof (God,
>Freud enz.), maar ze zijn zich wel bewust dat veel zaken in wezen onbegrijpbaar
>zijn. De grens kennen van je verstand (ervaring, waarneming) brengt ook zo z'n
>problemen.

 Dan ben ik geen agnost... :-)

 De wereld is indeterministisch (om maar eens een deterministische uitspraak te
 doen waarop ook D66 ooit gestoeld is geworden) maar niet onbegrijpbaar. De grens
 van het verstand ligt voor iedereen ergens anders. Toen ik de algemene relativi-
 teitstheorie in m'n hoofie pompte, kwam die grens akelig dichtbij, maar 't ging
 nog net goed. Eerlijk gezegd ga ik er van uit dat alles te begrijpen valt, hoe-
 wel niet alles kenbaar is (maar ook dat valt weer te begrijpen).

>Aldus vormt agnosticisme evenmin het einde der wijsheden. Deze slotsom moet ons
>bescheiden maken in de kritiek op theisten, godloze theisten (humanisten) en a- en
>anti-theisten (de nestverlaters die naar het nest blijven ruiken).

 Oftwel: Jouw referentie naar Kant laat zich induceren tot de opmerking dat er een
 verschil bestaat tussen waarheid en werkelijkheid, of nog algemener: tussen waar-
 heden en werkelijkheden.

 We zijn het volledig eens, lijkt me.