Paul Bernard Cliteur

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Wed Apr 7 00:27:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
<knip>
> Ja, daarom hecht ik ook zo aan zuivere berichtgeving en als er
> verslag wordt gedaan in een column in een kwaliteitskrant of blad of
> tv-programma dat er juist geciteerd wordt en niet uit zijn verband of
> verdraaid, helaas moet ik te veel dubbelchecken omdat Nederlandse
> media niet echt aan eitenchecks doen.

Ehhhhhhh, zie  onder.....

<knip>

> Opinievorming krijgt geen kans zonder zuivere en oprechte
> berichtgeving.

<knip>
> Jij beweerde of suggereerde dat Cliteur zichzelf tegensprak in VN, nu
> gaat het om een opiniestuk, is Cliteur nu juist geciteerd, anders dan
> hij zelf buiten VN zegt...? Of niet?
>
> Wat heb je aan opiievorming gebaseerd op feitelijke onwaarheden uit
> opiniestukken? Dat ontgaat me geheel, evenals het opnierende nut van
> mensen met tegengestelde meningen gevaarlijk noemen onder het
> aanroepen van WOII drama's e.d.
> daarging het nog steeds over.
>
> Fritz

"feitelijke onwaarheden uit opiniestukken"............

Maar beste Fritz, da's nou precies waar het om gaat....
VN is een */_opinieweekblad_/* , geen nieuwsvoorziener. En het betreffende
artikel was evenzeer een opiniestuk als jij hier je opinie ten beste geeft.
En zo interpreteer ik dat dan ook. Een mening, niets meer of minder dan dat.
Als ik wil weten wat Cliteur te zeggen heeft, lees ik waar mogelijk de
letterlijke tekst van zijn opinie. VN publiceert een andere opinie. Uit
beide distilleer ik eventueel wat ik zou willen vinden, als het onderwerp me
voldoende interesseert om me daarover een mening te vormen.
Had jij het idee dat VN een soort van BBC was die de pretentie zou moeten
hebben met ultieme objectiviteit, koel en klinisch slechts verslag te doen
van gebeurtenissen? Ik zou denken dat we met z'n allen de fictie van
waardenvrije verslaggeving, laat staan opiniering, achter ons gelaten
hadden. Maar misschien dat je wat dat betreft nog een gelovige bent....

Martin

P.S.: Naar ik aanneem beschouw jij je opinie als ongevaarlijk. Waarom?