Kut-racisme

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Mon Apr 5 11:29:23 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

> Wat het zwaarst is, moet natuurlijk het zwaarst wegen. En genitale
> verminking met de mogelijke medische of psychische gevolgen van dien
> weegt voor mij een stuk zwaarder dan de lichamelijke integriteit van
> een 6, 8 of 10 jarig somalisch meisje "dat zich van Staatswege in haar
> kut moet laten kijken", zoals jij dat typeert.

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe vaak het voorkomt. Komt het
maar heel zelden voor, dan lijkt me dat het schenden van de lichamelijke
integriteit van heel veel meisjes niet opweegt tegen het voorkomen van
dat ene geval van genitale verminking (hoe triest dat geval dan ook is).
Dergelijke getalsmatige afwegingen (aantasting van de persoon of van
burgerrechten vs. risico voor individu of samenleving) maken we immers
voortdurend, bijvoorbeeld wanneer het gaat om bevoegdheden om mensen te
fouilleren op wapens. En zeker voor een liberaal is dat een serieuze
afweging, die niet zo heel gemakkelijk uitkomt op meer
overheidsbevoegdheden.

Ik zie niet in waarom de redenering hier anders zou moeten zijn, maar in
deze discussie heb ik nog geen getallen gezien. Dat geeft te denken.
Temeer daar ik me meen te herinneren dat de percentages "besneden"
(verminkte) Somalische meisjes inderdaad schrikbarend hoog liggen en dus
best een goed argument zouden vormen *voor* controle door de schoolarts.
Maar dan moet iemand ze wel even opzoeken.

> Bovendien betwijfel ik de resulterende trauma's voor zo'n meisje
> welke door sommigen hier worden gesuggereerd ten zeerste. Daarbij
> is, zoals Fritz al aangaf, genitaal onderzoek bij jongens ook
> gebruikelijk. Gaan al die heren zwaar aangedaan door het leven?

Nee, maar Olav heeft al duidelijk aangegeven wat het verschil is.
Wanneer kleine autochtone jongetjes naar de schoolarts moeten, spannen
alle instituten die ze vertrouwen (ouders, school etc.) samen om ze
ervan te overtuigen dat dat allemaal voor hun bestwil is. Bovendien
krijgen alle jongetjes in de klas diezelfde controle en is er dus geen
reden om jezelf apart gezet te voelen. Voor kleine Somalische meisjes
ligt dat anders, die krijgen op zijn minst tegenstrijdige geluiden over
die schoolarts en dat onderzoek van hem/haar. Het bezoek aan de
schoolarts is niet "objectief" eng (i.e. binnen westerse contekst), maar
het wordt wel eng gemaakt door de boemanverhalen van thuis. Dat
bovendien alleen de Somalische meisjes getest worden en niet de andere
meisjes in de klas, maakt voor zo'n kind alleen maar angstwekkender. Dat
is wel iets om rekening mee te houden, zelfs als de conclusie
uiteindelijk is dat er toch getest moet worden.

grtz,

/Herman