Kut-racisme

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Apr 5 00:55:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op zo 04-04-2004, om 22:34 schreef Fritz van Rikxoort:

> Ik vond het wel spannend enzo dat ik op mijn hand moest blazen bij de
> periodieke controle van de vrouwelijke schoolarts naar mijn ballen,

En was dat soms om te checken of je moeder ze er niet toevallig
afgesneden had?

> en toen ik nog jonger was bij de gewone huisarts naar minn te nauwe
> voorhuid, al wilde ik dat snijden erin niet (besnijden begreep ik
> later), maar door jarenlang oprekken is het allemaal goedgekomen.
>
> Maar moeten we weer onderscheid gaan maken naar "hun" cultuur of
> "onze" samenlevingsnormen handhaven, dat is ook de vraag hier, als we
> alle subculturen en gecreeerde schaamtegevoelens maar respecteren
> kunnen we alle door ons(ze samenleving zo ervaren) vooruitgang wel bij
> voorbaatterugdraaien.

Over dat terugdraaien: daar lijken we inderdaad wel volop mee bezig te
zijn. Ik begrijp nu van jou dat je dat ook totaal geen probleem vindt.
Waar houdt het op?

Ik had het over respect voor mensen, als de individuen die ze zijn, met
al hun gevoelens. Of die gecreeerd of niet (dat zijn ze altijd, maar dat
terzijde). Maar blijkbaar moet dat respect maar wijken voor onze wens om
greep te krijgen op "volksvreemde" (we noemen ze tegenwoordig:
achterlijke) elementen in onze samenleving.

> Kortom ietsje minder drama maken van onderzoeken bij kinderen mag ook
> wel, naar de kleuterschool de eerste dag en vroeger naar de grote
> school was ook traumatisch hoor. Maar wel preventief tegen
> ongeschooldheid. Deze onderzoeken moeten uiteraard door vrouwen gedaan
> worden en omkleed worden met aandacht en zorg,en niet kil geschieden,

Geweldig hoor. Waar ga je *die* garantie halen?

> en zouden zeer preventief kunnen werken, zoals alle "medische" en
> anderen onderzoeken.

Pleit jij er dan voor om *alle* kinderen in Nederland jaarlijks te laten
onderzoeken aan de geslachtsdelen?

Zo ja, waarom? En is het "probleem" (zoals gepercipieerd) daar ook
eigenlijk wel groot genoeg voor? Waar hebben we het over?

Zo nee, waarom niet? Je wenst dus toch selectief te zijn en een frontale
aanval in te zetten op leden van een bevolkingsgroep (we hadden het over
Somaliers) die in Nederland vooralsnog alleen met moeite hun draai
kunnen vinden?

We zouden ze beter helpen i.p.v. aanvallen. Weggaan doen ze toch niet
meer, maar geaccepteerd worden ze ook steeds minder.

--
Met vriendelijke groet,
Olav.