Aanslag op Van Aartsen: Toch een grap ?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sat Apr 3 09:57:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Oude sociologen zeiden het al:

je houdt een samenleving "bij elkaar" door 1. geweldsdwang, 2. economische
afhankelijkheid of  3. solidariteit ogv gelijke waarden. Dwang bestaat daar
waar anderen het niet met politiek beleid eens zijn en daarmee langdurig
worden geconfronteerd.

Geweld tegen geweld wordt immer "terreur" genoemd. Het woordt "terreur"
brengt ons op het spoor van het "oorspronkelijke" geweld, meestal
uitgeoefend door heersende machten. En dan maakt het (helaas) niet uit of
dat staatsgeweld is gelegitimeerd door democratische meerderheden. Het gaat
dan vooral om de inhoud van zulk beleid (zie Ierland, Ceylon, Duitsland
tijdens de RAF, coke-naties etc.).

Het is typisch een D66-domheid om alleen kwantitatieve criteria te
gebruiken ter rechtvaardiging van beleid. Zo geredeneerd zou D66 het eens
zijn met bijv. Adolf Hitler omdat'ie dan toch maar langs parlementaire weg
aan de macht kwam. Om eens een klassieker te noemen.

Dus beter het politieke gedachtengoed a.u.b.

hv,u