Aanslag op Van Aartsen: Toch een grap ?

Fri Apr 2 16:46:12 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>:
>Nog steeds leven we in een democratie (...) wordt er een regering gekozen
>(...) En dan gaat het niet aan, de makers van dat beleid met geweld te
>dreigen.  (...) Zodra er geweld aan te pas moet komen of dat de angst gaat
>regeren, zijn we verkocht en lopen we binnen de kortst mogelijke tijd
>allen met Uzi's en Kalashnikofs rond.

 Je schetst een beeld dat zonder meer ons voorland zal zijn. Kijk maar naar
 Amerika, daar hebben ze dit maatschappijmodel al democratisch ingevoerd.

 Ik ben ook geen radicaal, hoor. Integendeel. Maar ik heb wel oog voor de
 logica der dingen. Je ziet de maatschappij doelbewust instorten en degenen,
 die daarvoor verantwoordelijk zijn, roepen met hun asociale gedrag tegen-
 krachten op.

 Voor de hand liggend voorbeeldje: Van Aartsen wordt met opzet geschept
 door oververhitte medewerkster van het Bureau voor Rechtshulp te Utrecht.
 Dan kunnen er drie dingen gebeuren...
   A. Hij heeft niets, c.q. een schrammetje en komt met de schrik
      vrij (overigens: moedig, zoals hij achter z'n belager aanging).
   B. Hij is dood. Commentaar overbodig. De politici die als geen
      ander mensen in de vernieling willen helpen met idiote maatregelen,
      eisen op hoge toon bodygards.
   C. Het ergst denkbare: hij raakt flink gewond en wordt vervolgens
      slachtoffer van z'n eigen beleid: verliest inkomen, moet werken
      maar kan dat niet meer, raakt aan lager wal, verliest toegang
      tot de zorg op een moment dat hij dat het meest nodig heeft...
      Tenslotte kwijnt'ie weg in een commercieel verpleegtehuis zonder
      toiletpapier en komt er zo nu en dan spuug uit z'n mond dat uren
      later wordt afgeveegd door afgewezen asielzoeker (politiek gelukt
      zullen we maar zeggen).

Veel mensen die op dit moment het slachtoffer zijn van de Van Aartsens
van deze wereld gunnen hem ongetwijfeld het laatste. Kan deze kernge-
zonde Arier zelf eens voelen wat het is om aan de andere kant van de
lijn te staan...

Maar dat laatste is nu juist de reden (neem ik aan) dat hij uberhaupt
wordt aangereden en waarom zoveel burgers momenteel in politici gevaar-
lijke gekken zien die hun leefwereld komen verwoesten ter meerdere
glorie van hun duizendjarige waandenkbeelden (Europa, strijd tegen ter-
rorisme en zo).

Vanuit die visie heeft Van Aartsen datgene gekregen waar hij om vroeg
en heeft'ie mazzel dat hij vervolgens GEEN slachtoffer wordt van z'n
eigen politiek.

Hopelijk komt hij tot inkeer na deze aanslag op z'n leven.
Maar dat zal wel niet.