Marktisme-terreur

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Apr 1 22:05:17 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vervloekt zijn de neoliberale democs en hun PvdA-adepten! Mogen de VVD-ers
en CDA-schlemielen branden in de hel!

Zekers. Gisteravond belde voor de zoveelste maal dit jaar weer een
marktonderzoeksbureau, zo rond 20.30 uur. De nieuwste telefoontaktiek
blijkt op sociaal-psychologisch onderzoek gebaseerd. Dat gaat zo: een stem
kondigt kort en bijna onverstaanbaar, direct na het opnemen, aan wie ze
zijn en zonder adempauze luidt de vraag "Ben ik verbonden met die en die op
dat nummer?". Je antwoord dan automatisch "ja" - en dat is de truc. Mensen
hebben dan de neiging, eenmaal over de dam, verdere vragen te beantwoorden.
Ditmaal hing het om financiele gegevens, zoals kredieten. Dankzij toevallig
meeluisteren kon ik bij de eerste vraag ingrijpen. Einde verhaal.

De volgende ochtend in de trein Utrecht-Amsterdam (en daar gebeurt het heel
vaak, vroeger zelfs door lieden in conducteurspak) stapt een figuur in een
jasje dat qua kleur enigszins lijkt op dat van de NS de coupe binnen en
vraagt "Een ondezoek, wilt u uw kaartje tonen?". Wantrouwig door vroegere
ervaringen kijk ik een naar die op een uniform lijkende jas, vraag of de
man een conducteur is. "Nee". Waar bent u dan van? "Het NIPO". Onverstoord
gaat hij door met het scannen van de kaartjes. Niemand weigert, behalve...

Om non-respons te voorkomen, past men dus allerlei trucs toe. Bluf, valse
schijn, psychologie. In de trein kun je nog weigeren om je kaartje te
tonen, en voortaan echte conducteurs om hun identiteitsbewijs vragen (geeft
vertraging). Maar de telefoonterreur is niet te stelpen omdat de stichting
(DMIN) die vroeger noteerde dat je niet gebeld wilde worden failliet is
(trouwens de meeste, kleine, bureaus waren daarbij niet aangesloten en
trokken zich van niets aan).

Een zeer ge-ergerde democ.

Henk Vreekamp, Utrecht.