Solidariteit nieuwe-stijl

Thu Sep 25 14:03:36 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Minister Aart Jan de Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over de bezuinigingen op 25 september in het programma 'De Och-
tenden' van de Evangelische Omroep op Radio 1...
'Ik ben er van overtuigd dat wij de mensen met de laatste inko-
mens, de chronisch zieken en de AOW'ers, echt zoveel mogelijk
ontzien. En ik heb daarnaast gezegd dat wij over de hele linie
te maken hebben met een teruggang in welvaart. Ik vind het soli-
dair als ook daar de mensen met de laaste inkomen in meedoen. En
die gevolgen zijn echt niet zo groot als menigeen zich voorstelt.
Ik vind dat wij een fair offer vragen.

Als wij offers vragen in Nederland dan vragen wij die van ieder-
een. Wat bij daar dan bij doen is dat wij de mensen die er het
zwakste voorstaan, dat wij extra maatregelen treffen om hen te
ontzien, daar is ook draagvlak voor in de samenleving, dat heeft U
gemerkt in het parlement. Ik denk dat wij dat op een heel sociale
manier doen.'