[De doodstraf]

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Tue Sep 23 23:03:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

PAX-Hoed,

Ik begrijp niet waarom je niet gewoon met je eigen naam kan corresponderen,
maar wellicht hangt er een zwaard van Damocles boven je hoofd.

Nederland is via art 93 Grondwet gebonden aan de inhoud van de regeling van
art 2 en3 Europees Verdrag ter Bescherming van de Rechten van de Mens, wat
onder meer inhoudt, dat het recht op leven wordt beschermd door de wet,
behoudens bij uitvoering van de doodstraf voor een delict, waarop de
doodstraf staat. Toch levert Nederland niet uit aan rechtstaten, waar in
enkele provincies die doodstraf nog bestaat, als niet van te voren door het
bestuur in zo'n rechtstaat wordt gegarandeerd, dat de doodstraf niet zal
worden ge-eist, noch uitgevoerd. Het vervelende alleen in een rechtstaat is,
dat ze uitgaan van de leer der scheiding der machten, en het uiteindelijk
aan de rechterlijke macht is te bepalen, of de doodstraf al dan niet mag
worden toegepast. En vervelend blijft, dat een rechtstaat soms op papier
moeilijk te herkennen is (neem alleen al de grondwetten van de USSR en de
eraan gerelateerde staten).

Groet,

Tjerk