Beschouwingen: 'verantwoordelijkheid nemen'

Sat Sep 20 11:19:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 j.hoek20 at CHELLO.NL meent,
>Het gaat er niet om om mensen met suikerziekte extra te gaan laten betalen,
>maar iedereen die aan een bepaald chronisch ziektebeeld/behandeling
>meedeelt, zou daar ook in de kosten mee moeten delen, omdat ze die zelf ook
>voor het grootste gedeelte veroorzaken.....

 Niemand vraagt om een chronische ziekte en wie er door getroffen wordt,
 heeft daar geen enkele schuld aan.

 Als je de zaak perse in geld wil vertalen dan moet de redenering luiden
 dat iedereen chronisch ziek kan worden en dat het meebetalen door ge-
 zonden aan de kosten van zieken moet worden gezien als een verzekerings-
 premie. Wellicht heeft men het ooit zelf nodig.

 Maar het is geen financiele zaak, het is een SOCIALE. Het zou net zo
 absurd zijn om mensen, die zelf geen kinderen hebben, te ontheffen mee
 te betalen voor de kosten van het onderwijs. In het bestaan ben je immers
 mede-afhankelijk van de opleiding van ANDEREN. En dus draagt een ieder
 aan de kosten daarvan bij.

 Dat gedonder van de neo-conservatieven over 'eigen verantwoordelijkheid
 nemen' is dan ook precies wat er mis is. Het is ook tegenstrijdig:
 --> je kan niet iets op je 'nemen' dat al van jezelf is.

 Het gaat er dan ook om dat mensen verantwoordelijkheid nemen voor ANDEREN.

 Als je daarvan uitgaat, dan heb je helemaal geen normen en waarden meer
 nodig. Vandaar dat neo-conservatieven zo dwangmatig met normen en waarden
 bezig zijn. Dat dwangmatige heeft (ondermeer) van doen met de bovenstaande
 tegenstijdigheid.

>Het gaat erom dat de kosten per ziekte/hoeveelheid zieken transparant
>worden, zodat je de kosten beter kan verdelen naar gebruik....

 Men mag verschillende chronische aandoeningen nooit vergelijken. Voor een
 kankerpatient is het lijden heus niet minder (of meer) dan van een MS-
 patient. Van patient tot patient is dat lijden ANDERS, niet van ziekte
 tot ziekte - de ziekte heeft er eigenlijk niets mee te maken.

>Ik ben best bereid om een deel van de kosten te betalen van de gevolgen
>(...) maar ik vindt het ook fair dat ze daar dan zelf meer aan bijdragen
>dan ikzelf, omdat het meer hun eigen verantwoordelijkheid is dan de
>mijne.... dus een ziekenfonds gebasseerd op "no ill, no bill"

 Zolang er geen rechter is die chronisch zieken 'schuldig' verklaart
 aan hun ziekte, is iedereen onschuldig en niemand verantwoordelijk.
 Er is een tijd geweest dat dergelijke rechters er wel waren (met de
 verlichting kwam daar stapsgewijs een eind aan); toen werden chro-
 nisch zieken uitgestoten of simpelweg afgemaakt.

 Die kant gaan we nu dus weer op. Deze week is er in Nederland een
 begin mee gemaakt en D66 (toch ooit een verlichtingspartij) is daar-
 voor verantwoordelijk. En zo'n verantwoordelijkheid bestaat nu weer
 WEL: mensen zijn aanspreekbaar op hun ideeen, hoe dwaas deze ook
 mogen zijn.

 Mensen zijn niet verantwoordelijk voor hun gezondheid, leeftijd,
 huidskleur... men is uitsluitend aanspreekbaar op z'n IDEEEN. Want
 die komen voort uit een vrije keuze. Al het andere niet.

 Tenslotte is de scribent voorstander van...
>...een variabele "schade-premie" waarin je alles meeneemt aan aantoonbare
>schade, wat medisch vaststaat, dat kunnen ze je dan al niet meer afpakken).

 De mythe van de 'objectiveerbaarheid' is al net zo onzinnig als die
 van de 'eigen verantwoordelijkheid'. Dit past in een deterministisch
 wereldbeeld (zijn we opnieuw terug in de tijd van voor de verlichting).

 --> In de praktijk staat er niets vast; de wereld wordt geregeerd door
     stom toeval.

 Marc Fluks, Amsterdam

 PS: gisteren een meniscus-operatie gehad in een peperdure privekliniek
     op kosten van het ziekenfonds. En ik voel me daarvoor niet in het
     minst verantwoordelijk...