beschouwingen

Wed Sep 17 22:09:51 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:11 17-09-2003, W.E.vandeGriendt at utwente.nl wrote:

>Misschien iets heel vreemds, maar is het geen oplossing om die apothekers
>een bonus te geven als ze voor een goedkoop medicijn kiezen? Evt. Te

Een apotheker moet formeel leveren wat er op het recept staat,
meen ik.
Zolang een arts het medicijn bij de merknaam noemt, in plaats
van de werkzame stof te vermelden, moet de apotheker het
merkmedicijn afleveren, dacht ik.
De farmaceutische industrie is van dit principe goed op de
hoogte, en doet dus haar uiterste best om de merknamen er
in geramd te krijgen. Dit gaat door middel van enorme
reclamecampagnes, reisjes, feestjes, relatiegeschenken etc.
Ruim een derde van de prijs van medicijnen gaat daar aan
op.

>wordt het ook niet eens tijd
>om de huisartsen op te voeden cq. patienten op te voeden dat ze altijd met
>een medicijn bij de dokter vandaan moeten komen? Moet er niet ook een
>prikkel bij de huisarts liggen om minder recepten uit te schrijven? Of een

Dat zou mooi zijn, maar helaas denken veel mensen dat er
pas iets gebeurt als ze een recept krijgen.
Dat hebben we de autochtonen net een klein beetje afgeleerd,
maar veel allochtonen nog lang niet, vrees ik.

>korting op de verzekeringspremie bij mensen die weinig recepten nodig
>hebben? Of per patient een budget te hebben van x euro, waarmee x recepten
>te verkrijgen zijn

Lijkt me weinig solidair en brengt een geweldige papierwinkel
met zich mee.

[knip]

(hint)

Erik vdMb