Raad van State achter EU-referendum

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Fri Sep 5 10:10:33 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra schreef:

> Vooralsnog is mijn bezwaar tegen het nieuwe verdrag, dat er
> te weinig knopen doorgehakt zijn en het een onbestuurbare
> grootheid dreigt te worden, vol checks and balances door
> elkaar heen, zodat de soms noodzakelijke besluitvorming
> continu tegen veto's dreigt op te lopen [...]

Dat is toch niet zo hoor. Als de Grondwet wordt aangenomen geldt
voortaan voor alle Europese wetten dat ze met meerderheid in de Raad en
met volledige meebeslissing van het Europees Parlement worden
aangenomen. Geen veto's dus. Of in elk geval veel minder dan in de
huidige situatie. Alleen voor de vaststelling van de begroting en nog
een paar politiek gevoelige zaken blijven nationale veto's bestaan.

> [...] en bijvoorbeeld het europees parlement met al zijn
> verschillende talen veeleer een babylonische landdag in Polden
> dreigt te worden.

Mmm, valt mee hoor. Vertalen gebeurt sowieso alleen in officiële
vergaderingen, i.e. plenaires, vergaderingen van de vaste commissies en
vergaderingen van de Europese fracties. Na de uitbreiding gaat
waarschijnlijk meer gewerkt worden met 'relays', i.e. om te vertalen van
het Litouws naar het Portugees luistert de Portugese tolk bijv. naar de
Engelse tolk. Je hebt dan veel minder tolken nodig omdat je niet voor
iedere mogelijke talencombinatie er een moet hebben. Op dit moment
gebeurt dit ook al wel voor vertalingen van een weinig frequente taal
naar een andere frequente taal.

Maar in de dagelijkse communicatie tussen individuele parlementariërs
(vaak uiteraard veel belangrijker dan de formele vergaderingen) is er
geen vertaling en komt het erop aan dat de parlementariërs zelf hun
vreemde talen spreken (en dat is steeds vaker Engels).

/Herman