Alternatieve Energie Bronnen

Mon Sep 1 23:53:30 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:19 30-08-2003, K-PAX wrote:
>Moet ik toch op terugkomen, die 15 a 20% van Denemarken, dat bedoel ik maar
>met hoe snel de informatie toenneemt.

Ja, het is me wat.

>Net een stukje op internet gelezen van de Amerikaanse overheid. Er zijn daar
>plannen, THE Phoenix Project, om heel Amerika te voorzien van
>windmolenenergie.

Ik heb die Amerikaanse overheidssite niet gevonden.
Wel een site van iemand die een boek heeft geschreven dat
The Phoenix Project heet en waarin gebruik van waterstofgas
wordt gepropageerd.

>Daar zijn 12 miljoen 1 megawatt windmolens voor nodig, die ze op lopende
>band schaal willen produceren, zoals ze auto's produceren, waar ze er 17 mln
>per jaar van produceren. Met de produktiecapaciteit op plaats, kan America
>dit in 12 tot 24 maanden produceren, waarna de hele Economie binnen 5 a 10
>jaar op wind/waterstofstroomproductie is gebasseerd.

Waarbij waterstofgas wordt ingezet om te verstoken in
automotoren - volgens die site die ik vond dan.

>Ga nu maar honen met je windmolens en max. capaciteit. Als je, zoals de

Ja, waarom niet?

>Amerikanen, de ruimte, het geld en de productiecapaciteit hebt, is er geen
>enkele reden waarom er een limiet aan windenergie zou zitten, tenminste zo
>denken de Amerikanen er wel over.

Zo denkt de schrijver van dat boek erover.
'De Amerikanen' bestaan sowieso niet.
Ook is het niet zo dat de Amerikaanse overheid al tot dit
project heeft besloten. Hoewel je dat wel min of meer
suggereert.

>En wie ben jij dan om dat tegen te spreken Eric, hoeveel verstand heb je
>eigenlijk van windmolens, hun capaciteit, hun technische vorderingen, de
>kosten bij een schaalgrootte zoals de Amerikanen dat voorstellen....\

Dat heb ik steeds gezegd: ik laat me graag overtuigen.
Maar dan wel op basis van feiten, en niet door verhalen
a la 'het is best mogelijk maar de atoomenergie-lobby
ligt dwars' of zoiets.

Wie ben jij nu helemaal om te beoordelen of je eigen
overspannen geblaat steekhoudender is dan mijn tegenwerpingen
en herhaalde vraag om cijfermatige onderbouwing?

>Want zolang er wind en plaats is, kan je in principe de hele wereld
>volzetten met windmolens, rekening houdend met de wet van afnemende
>meeropbrengst. Ha.

Zolang er wind en plaats is?
Je hebt toch ook constructiemateriaal nodig voor die
windmolens? Je hebt toch ook machines nodig om die windmolens
te maken? Je hebt toch ook produktiepersoneel nodig? Je hebt
toch ook onderhoudsmonteurs nodig? Etc. etc. etc.

>Koolzaadolie: nee, in 7 jaar tijd is die 10 % niet met koolzaadolie te

Ik heb helemaal niet beweerd dat die 10 procent *alleen* met
koolzaadolie haalbaar is.

>windmolens daadwerkelijk co2 "consumeren",

Is dat zo? Consumeren?
Dus als de Amerikanen straks hun hele land vol hebben staan
met windmolens, wordt CO2 opgebruikt in windmolens?
(Wat is het produkt van dat verbruik van CO2 door windmolens?)

>Een Sterlingmotor moet nog geintroduceerd worden, geldt alleen voor auto's,

Nee, Sterlingmotors bestaan, en worden gebruikt als losse
motoren, eventueel voor het aandrijven van een generator.
Ook in duikboten, en - omgekeerde toepassing - om te koelen.
Er is ook weleens een Sterlingmotor in een Eindhovense
stadsbus gezet, dat klopt.

>en maakt maar een klein deel van onze energie-behoefte uit. Daarnaast moet
>er een hele milieuvriendelijke brandstofmarkt opgezet worden, en de

Voor de waterstof-economie zal ook het een en ander moeten
veranderen.
Ik las op de website van The Phoenix Project dat de meeste
huizen en benzinestations nu al een aansluiting hebben op
elektriciteit en water, en dat *dus* het decentraal aanmaken
van waterstofgas geen punt is. Maar dat is natuurlijk erg
kort door de bocht.
Al is het alleen al omdat er landen zijn waar nu al een
tekort aan water bestaat.

>consument moet ze nog maar willen kopen, vervangingstijd huidige
>aangeschafte auto's 5 jaar, dan komt de Sterling motor in 2009 op de markt,
>en moet in 1 jaar tijd 5% aan duurzame energie goedmaken.... Onmogelijk.

Dat geldt dan toch ook voor de auto's met een brandstofcel?
En als waterstof wordt verstookt in conventionele motoren
- wordt bepleit door de schrijver van The Phoenix Project -
dan is ook ombouw van motoren nodig.

>En als je al die alternatieven van jou wegturft, weet dat de overheid al 2
>windmolenparken in de Noordzee heeft goedgekeurd, de Britten de Hele
>Noordzee volzetten,

De Engelsen gaan drie windmolenparken in de Noordzee zetten.
Die zullen in 2010 5 procent van het totale verbruik van
elektriciteit leveren - als het allemaal doorgaat.
(Je moet daarbij ook bedenken dat de vraag naar elektriciteit
nog steeds groeit, zodat de windmolens waarschijnlijk net de
toename van het verbruik zullen kunnen bijhouden.)

>en Denemarken 15% van zijn stroom nu al uit wind haalt,

En nu al tegen grote problemen aanloopt bij het constant
houden van de load op het netwerk...

>Dus Eric, je maakt alleen maar bezwaar om het bezwaar maken, maar bent
>verder niet erg constructief,

Juist wel.
Ik dwing je ertoe je oorspronkelijke wartaal om te zetten in
heldere en toetsbare beweringen waar andere mensen op deze
lijst ook weer iets mee kunnen.

>Toch vindt ik het wel grappig, om je in het stof te zien bijten...
>waterstof, that is.

Je moet waterstofgas wel heel erg onder druk zetten om er een
vaste stof van te maken Joozt.
Hoeveel energie kost dat wel niet? :-)

Erik vdMb