Lonen in Europa

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Mon Sep 1 14:35:16 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Indien je alleen de lonen, en de produktiviteit in Europa gaat
> vergelijken mis je toch iets, denk ik. Voor een groot deel worden
> de loonstijgingen veroorzaakt door de inflatie.
> De kosten zijn in Nederland en Italie het meest gestegen in
> Europa door de invoering van de Euro bijvoorbeeld.
> Je zou dus naast de bovengenoemde vergelijkingen ook de
> koopkracht dien te vergelijken.

Het zit eerder andersom. (Prijs)inflatie wordt onder andere bepaald
door de stijging van de lonen, voorzover werkgevers de gestegen
lonen doorbereken in de prijzen, wat typisch gebeurt op het moment
dat de productiviteitsgroei achter blijft. Koopkracht is interessant
voor de consument, maar niet voor de concurrentiepositie. Als in
Nederland de lonen stijgen met 10%, waarvan 8% inflatie en in Duitsland
stijgen de lonen met 2% en er is geen inflatie, dan zijn Nederlandse
producten op de wereldmarkt t.o.v. Duitse een stuk duurder geworden.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com
afd. Amsterdam