files en huisvesting

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Fri Oct 31 12:06:50 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> [...]
> verkeer, de dagen die ik in de afgelopen 5 jaar daardoor heb moeten missen,
> zijn op de vingers van 1 hand te tellen. En zowaar, de treinen worden nu nog
> rookvrij ook!*
>
> Kortom, met een flexibel stesel van  werktijden en OV heb ik geen digitale
> carpoolers nodig. De trein is natuurlijk al een uitgebreide carpoolset, en
> via internet kun je alle reizigersinformatie denkbaar van te voren krijgen.
> En in een treincoupé heb je meer privacy dan met je 3 collega''s in een FIAT
> 500, retro natuurlijk, want niemand hoeft met iemand een geforceerd gesprek

Je hebt gelijk dat je je in de trein gemakkelijker terug kan trekken in
wederzijdse anonimiteit, en dat geeft, zelfs als je bijna bij elkaar op
schoot zit, toch een zekere vorm van privacy. Maar qua reistijd en zelfs
comfort (voorin) wint het fiatje 500 het denk ik toch, in de meeste
gevallen!

Je merkt het, ik ben anders dan jij, geen fan van het openbaar vervoer,
dat openbaart zich aan mij voornamelijk als een lawaaiige dieselbus die
steeds trouw, maar wel vrijwel leeg, in beide richtingen langs mijn huis
de dienstregeling afwerkt, en het met stip aflegt tegen de fiets naar
het centrum.

> En tot slot denk ik, dat alle rijdende vrouwen problemen met jouw voorstel
> zullen hebben. Je staat in de file, ziet een aardig meisje naast je en gaat
> met haar communniceren: Vrij ik of vrij jij..

Aha, nog meer spannende mogelijkheden van het meerijden :-)

Helaas lukt matchen niet meer als je allebei al in de auto zit...

> Ik zie een probleempje in het
> kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Rit-informatie is beschermd uiteraard. Slechts bij onderzoek naar
strafbare feiten mag de politie toegang krijgen (net zoals bij elke
database in Nederland). Uiteraard moeten vraag en aanbod in zekere mate
openbaar zijn, anders valt er niet veel te matchen. Maar datamining kan
niet (je kunt alleen zoeken op specifieke vervoerswensen).

Bart Meerdink