Fw: RE: minderhedenbeleid

IM2 j.hoek20 at CHELLO.NL
Thu Oct 30 08:11:19 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

joost

volgens mij was je mail voor de lijst bedoeld, en aangezien je niet
rechtstreeks reageert op iets wat ik schreef,  moet je ook maar geen
citaat ervan meesturen
                       groetjes, Ronaldo

----- komenco de plusendajxo -----
From: "IM2" <j.hoek20 at chello.nl>

Je moet je niet afvragen of het integratiebeleid opgeheven moet worden of
niet, maar hoe het verbetert kan worden.

Ik heb Turkse kennisen, en die werken en spreken allebei nederlands. Hun oma
past op de kinderen, en heeft de hele dag de turkse sateliet op. Die
kinderen beginnen nu al met een taalachterstand, waar de hollandse koters
sesamstraatkijken.

Ik heb 2 meisjes bij mij op het atheneum gehad, die beiden uit Zuid-Amerika
kwamen, op hun elfde jaar. Ondanks dat ze redelijk goed nederlands spraken,
was voor hun lezen en "inhoudelijke uitleg" tijdens de lessen (vooral wis en
natuurkunde, begrippenvakken) erg moeilijk.

Dat zij daarmee achterstand opliepen was duidelijk, maar wat ons als "native
tongue" sprekers ook ergerde, is dat 1 zo'n meisje, met al haar vragen, de
hele les ophield, ons ook, en de leraar begon zelfs tegen haar te vloeken,
omdat ze het simpelweg niet snapte.

Dit is maar een oud praktijkvoorbeeld, maar je moet je voorstellen, dat je
10 of meer van die kinderen in de klas hebt, wat vandaag de dag meer regel
dan uitzondering is.

Het niet meer uitvoeren van het integratie-beleid, zal alleen maar tot
verergering van de situatie leiden, kinderen die op de kleuterschool al een
taalachterstand hebben, omdat de hele familie thuis de turkse of marrokaanse
sateliet aan heeft staan.

Het gaat er dus om, om de taalintegratie beter te stimuleren, vanaf zo jong
mogelijk. Desnoods met extra lessen buiten en binnen schooltijd, cursussen
en verder Nederlands materiaal(voor jou misschien esperanto, Ronaldo, maar
daar moet je zelf maar voor lobbyen.

En ja, als een autochtoon en een allochtoon dezelfde papieren hebben, net
zoals bij functies waar vrouwen ondervertegenwoordigt zijn, dat dan de
afweging in het voordeel van de minderheid wordt besloten, omdat daarmee een
betere toekomst in het bereik ligt, ook voor de kinderen, die dan misschien
als allochtonen een betere situatie voor hun kinderen kunnen creeeren, en
een "nederlands sprekende" generatie nalaten, qua opleiding en milieu, die
beter kan meedoen in de huidige nederlandse maatschappij.