Carpoolen&gebrek aan visie...

IM2 j.hoek20 at CHELLO.NL
Wed Oct 29 19:35:28 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb daar ook al eens een brief over geschreven naar het betreffende
ministerie, dat je net zoals in Amerika al jaren het geval is, snelwegen
boven elkaar bouwen, een chip in de deelnemers' auto's  en directe
afrekening via kilometergebruik, via satelieten.

Op deze manier krijg je geen ruimte/groen-inbeslagname, maar een
ruimtebesparing en een grotere doorstroming van de verkeersknooppunten.

Er stond 2 jaar geleden al in de krant, dat een Nederlands bedrijf dit al
kan aanleggen, zo'n 2-dekse snelweg, zònder het verkeer te hinderen, en dus
zonder overdag oponthoudt te verzorgen.

De bovenste banen in de spitsuren op hoog  tarief schalen tot chiprijders,
in de rustige tijden voor een lager tarief, bij drukte alleen open voor
vrachtverkeer, taxi, en andere prioriteiten.

Het enige bezwaar dat je dan terugkrijgt, is dat mensen de wegen niet mooi
vinden omdat ze het "visuele milieu zouden verpesten.

Plant er een zooitje populieren langs, voorgegroeid in een kweekbos(hebben
we hier toevallig ook), en je ziet er geen ènè moer van.

En dan denk ik, wat zitten ze nu te zeiken over hun Amerikanisering.
Is er een kans om een Amerikaans voorbeeld te volgen, dat aangetoond werkt,
maar high-tech uitgevoerd kan worden met onze ruimte-problemen, (voor de
betuwe-lijn zijn bij elkaar hele dorpen gesloopt.) en dàn kan het niet,
omdat ze niet een paar boompjes willen planten om de "horizonvervuiling",
whatever thàt may be, uit het zicht te ontnemen, en uitzicht op een klein
bos te hebben, ipv een 2e strook in de breedte langs je voordeur.

Maar als dat soort gezèìk de moderne vooruitgang in Nederland, voor
miljarden schade veroorzaakt door file elk jaar, door een paar
horzionvervuilingszeikertje(mag ik dan alle flatgebouwen afbreken, als we
het toch over horizonvervuiling/gewenning hebben, barf)
terwijl bij en rond Schiphol hele woonwijken worden platgegooid en hele
steden worden gereviseerd op geluidsweerbaarheid, kosten noch fraude
gespaart, echt op zijn hollands, dan vraag ik me af waarom die kombi die
miljarden per jaar verliest aan file niet zèlf een tolcombinatie begint voor
het bouwen van zo'n stelsel van 2 dekse spitssnelwegen, op 1 of 2 punten als
expiriment, als de overheid er niet aan geloven wil.

Met parkeerplaatsen doen ze het ook al, dus waarom niet met snelwegen,
precies zo Amerikaans.

Maar praktijk is duìdelijk niet aan de zeikcultuur besteed, waar ik af en
toe nog steeds de ophelderende term "poldermodel" (barf again) tegenkom
alsof het eeuwige ouwehoermodel dan wel in daden wordt omgezet.

Dus wat meer actie, zakelijke belangen afwegen tegen die eeuwige
miereneukwoorden als "horizonvervuiling" en gewoon een simpele oplossing
aanvoeren voor het bezwaar.

Vraag dezelfde bewoners of ze liever een bos voor hun deur hebben, of een
verbreding van een zichtbare snelweg, en je moet zien wat dàn de uitslag van
de meningen is.

Dus hou het subjectieve het beetje in de gaten als je het over miljarden
oplossingen hebt. Dan plant je voor de kosten ook een boslijn langs die
dubbeldeks snelweg, ietsje duurder, maar wel op een winst van honderden
miljoenen per jaar aan filekosten, en veel ruimtebesparingen.

Dat betekent ook dat het bouwen van gebouwen boven de snelweg, zoals in
Amsterdam, de verbreding èn verhoging van de snelwegen voor de toekomst
permanent hindert, wat op langere termijn misschien nog wel ergens een
onoverzien kan worden.

Maar oke, ik heb op het moment niet eens geld voor een strippenkaart, dus
het kan me allemaal wat.

Mzz.

Kpax.