files en huisvesting

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed Oct 29 11:02:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John,

De houding van "dan moet men maar niet zo ver van het werk (of de
crèche) af gaan wonen" is kortzichtig staatsdirigisme. Misschien zit er
een kleine component van slecht beleid qua ruimtelijke ordening in, maar
je moet gewoon respect hebben voor de keuzen die de burger massaal
maakt. Toegenomen welvaart betekent dat men gewoon minder concessies wil
doen (en hoeft te doen) m.b.t. de keuze voor werk en wonen, resp. woon-
en arbeids-mobiliteit.

Werkelijk oplossen van problemen betekent uitgaan van respect voor de
werkelijkheid, niet van een onrealistisch "zo vinden wij dat het zou
moeten".

En ofschoon er een belangrijke tendens is dat iedereen steeds minder
afhankelijk wil zijn van anderen (toename eigen (2e/3e) autobezit,
afname carpoolen) denk ik dat zeker op de korte termijn (1-5 jaar)
verreweg het meeste perspectief zit in het wegnemen van drempels die
efficienter gebruik in de weg staan van onze (steeds ruimer en luxer
wordende) eigen auto's.

Ik stel me zo voor dat er een pilot wordt opgezet met (nu nog dure)
mobifoons (ik noem ze maar even zo). Deze apparaten hebben ingebouwde
communicatie, GPS (global positioning system), navigatie, geluid,
handsfree, biometrische identificatie/beveiliging, PDA-achtige
bedieningsmogelijkheden en natuurlijk de juiste software.

Zo'n apparaat zal snel goedkoper worden, van zeg 5000 euro naar 200 euro
in enkele jaren zo stel ik me voor (mits men allerlei patenten weet te
vermijden/ontwijken/ontkrachten).

Een mooi export-produkt overigens.

Dat is mijn visie.

En de Asfalt- en de OV-lobby verliezen gewoon hun bestaansreden.

Bart Meerdink