burgemeester

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Mon Oct 27 09:16:17 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Kees,

De burgemeester, zoals ik hem zie, kan alleen functioneren dankzij het
vertrouwen en brede steun van de raad. Hij voert de besprekingen en doet
voorstellen. De macht ligt bij de raad en dus bij de partijen.

Ik gruw van de burgemeester als direct gekozen leider. Het is een oude
fictie dat zo'n figuur de wereld zal verbeteren. Als hij veel macht krijgt
toebedeeld is dat het einde van de democratie. Als de raad de macht moet
delen of zelfs kwijt raakt zullen de locale politieke partijen doodbloeden.
De macht komt in handen van onzichtbare mensen, bedrijven en organisaties,
meer nog dan dat nu al het geval is!

In 1990 was 40% van de Marokkaanse beroepsbevolking werkloos. Leg mij eens
uit hoe een direct door de bevolking gekozen burgemeester met meer
bevoegdheden dat even op lost. Presteert die "machtige leider" meer dan een
door de raad of wie dan ook gekozen burgemeester, die functioneert als een
onpartijdig voorzitter en bewaker van het democratisch proces?

De geschiedenis leert dat leiders vooral goed zijn in roof en moord. Denk
hierbij bijvoorbeeld aan de maffia of de adel. Nu we de koning bijna hebben
gereduceert tot een ornament, een figuur die zich aan de wet moet houden,
willen sommige D66'ers weer terug naar af.

Als de raad dat wil kan de burgemeester zelf wethouders kiezen.
Hoe stel jij je voor dat niet een coalitie maar de bevolking kiest?

Groeten,

John Wijsmuller