Scientology verliest, democratie wint

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Oct 26 14:18:49 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het rommelt bij de scientology, en als D66-ers mogen we daar blij om zijn. Want het is een repressief, despotisch, ondemocratisch clubje. Eigenlijk is het absurd dat in Nederland zo'n club kan bestaan, een club die zijn leden intimideert, hardhandig geld afzet, bedreigt en soms mishandelt.

Het goede nieuws is dat de scientology sekte een interne oproer meemaakt. Een groep vooranstaande "leden" heeft zich afgesplitst en keert zich tegen de inquisitoire leiding. Het Parool van zaterdag spreekt boekdelen ( zie:   http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1067059505656.html).

Ander nieuws over de Scientology is minder prominent in het nieuws gekomen, maar evengoed verheugend. Namelijk de uitspraak van het Gerechtshof Den Haag op 4 september jongstleden. In die uitspraak maakt het Hof resoluut een eind aan het misbruik dat de sekte al jaren maakt van het auteursrecht. De geschriften van de sekte zijn namelijk auteurechtelijk beschermd, voert Scientlogy aan, en citeren uit die geschriften mag dus niet. Zeggen ze. Daardoor is het onmogelijk om publiekelijk inzicht te verschaffen in de verdraaide en gevaarlijke denkbeelden die binnen de sekte leven, want zodra je zulks doet krijg je een dure intimiderende, door de sekte betaalde advocaat op je dak. Dat heb ik zelf enkele jaren geleden meegemaakt, toen ik uit protest tegen deze handelswijze, samen met vele anderen, waaronder de schrijfster karin Spaink, teksten van de sekte op mijn website plaatste. Ik had die overgenomen uit een rechtbankstuk uit Amerika (de 'Fishman Affidavit"), waarin een oud lid di
 e tek
sten als bijlage han ingediend, en daarmee die stukken openbaar maakte.

Op alle mogelijke manieren heeft de Scientology ons geprobeerd het zwijgen op te leggen. Uiteindelijk hebben we besloten onze actie in één persoon te verenigen, en dat werd Karin Spaink. Zij heeft jaren en jaren gevochten voor de vrijheid van citeren. Ze is geintimideerd, uitgescholden, van rechtszaak naar rechtszaak gesleept. Maar ze heeft gewonnen.( Zie: http://www.xs4all.nl/~kspaink/fishman/home.html). Dus eigenlijk: *wij* hebben, gewonnen. Nog beter gesteld: de democratie heeft gewonnen, de uitingsvrijheid heeft gewonnen. En ook: het Europese recht heeft het gewonnen van de al te benepen Nederlandse uitleg van het auteursrecht: zie: http://archief.nrc.nl:/?modus=m&text=scientology&hit=1&set=2  (je moet wel abonné zijn om het te lezen).

Zie ook: http://www.netkwesties.nl/editie68/artikel1.php