visum

L.Hacquebord L.Hacquebord at LET.RUG.NL
Fri Oct 10 15:49:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren stond in de Volkskrant dat Nederlanders voortaan een visum moeten
aanvragen voor Indonesie. Nederland behoort volgens het ministerie van Justitie in
Indonesie niet (of althans nog niet) tot de landen waarvan de inwoners aan de grens
een visum kunnen kopen. De Nederlandse Ambassade heeft aldus het artikel zeer
verbolgen contact opgenomen met het betreffende ministerie. Ik begrijp die boosheid
niet. Nederland krijgt eindelijk waar het om vraagt. Hoewel ik er zelf op mijn reizen
naar Indonesie last van zal krijgen juich ik dit toe. Ons restriktieve beleid ten opzichte
van Indonesiers die bijvoorbeeld familieleden in Nederland willen opzoeken is in heel
Indonesie bekend.
Een inwoner van Indonesie heeft namelijk voor een  visum voor Nederland niet alleen
een uitnodigingsbrief (sponsorbrief genaamd!) nodig maar moet ook bij de aanvraag
een retourticket en een werkgevers verklaring overleggen. Zo'n verklaring is in
Indonesie vrijwel onmogelijk te krijgen en als de aanvraag wordt afgewezen
bijvoorbeeld omdat de werkgevers verklaring niet is verkregen moet het ticket als
verloren worden beschouwd. Een Indonesier zal dus wel drie keer nadenken voor hij
naar Nederland gaat.
Een inwoner van Nederland hoefde tot nu toe geen visum en hij kon zo Indonesie
binnenkomen. Aan deze ongelijkheid is nu een eind gekomen. De gehele procedure
ademt een koloniale sfeer waarin de Nederlander kennelijk meer rechten heeft dan
een Indonesier. Ik hoop van ganzer harte dat meer landen de grenzen voor
Nederlanders gaan sluiten zodat onze regering eindelijk inziet wat voor een
destructief beleid ze aan het uitvoeren zijn.

Prof. dr. Louwrens Hacquebord
Arctic Centre / Groningen Institute of Archaeology
University of Groningen
PO Box 716              Tel. +31 50 3636834
9700 AS Groningen       FAX. +31 50 3634900
The Netherlands         http://www.let.rug.nl/arctic/