(Muijz-Meet) Re: Ge'mmer

Thu Oct 9 23:53:05 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:09 06-10-2003, Hein van Meeteren wrote:

>Mijnheer, de KvK te Amsterdam heeft mij als afwikkelend bestuurder
>aangezocht de vereffening te begeleiden.

Ik vond dat meteen al een merkwaardige bewering. In
een eerste reactie citeerde ik het relevante artikel
uit de statuten (artikel 14, lid 3).

Vanmiddag heb ik de Kamer van Koophandel bezocht. Ik
heb daar gesproken met enkele medewerkers van die
organisatie. Uw verhaal vindt geen steun in de feiten.

Bij de Kamer van Koophandel is niet bekend dat u door
de Kamer zou zijn aangezocht. Er was voor de Kamer ook
geen noodzaak om u als begeleider van de vereffening
te benoemen, want er is een ontbindingsbesluit genomen
door de personen die zich presenteerden als bestuurder,
en in dit besluit bent u tot vereffenaar benoemt.
Dus als u door de Kamer van Koophandel aangezocht zou
zijn om de ontbinding te begeleiden, zoals u beweerde,
dan zou u door de Kamer zijn aangesteld om uzelf te
begeleiden.

>Dat zou een KvK niet doen bij een niet-statutaire bestuurder.

Ten eerste heb ik zojuist uitgelegd dat uw weergave van
de feiten niet de juiste is.
Ten tweede moet de Kamer van Koophandel worden gezien
als een soort administratiekantoor. Men controleert daar
*niet* of de persoon die als vereffenaar is aangewezen,
statutair wel bestuurder was.
Dat hoeft de Kamer ook niet te doen, want het is heel wel
mogelijk dat een bestuur in een ontbindingsbesluit iemand
als vereffenaar benoemt die geen bestuurder is.

De vraag waar het om ging was deze: waren de personen die
een ontbindingsbesluit namen hiertoe wel gerechtigd? Met
andere woorden: waren die personen, waaronder u, statutair
gezien bestuurder op het moment dat ze dat besluit namen?

Daar heeft u allerlei onzin over afgescheiden, zowel op
deze lijst als in berichten aan mij. Maar op geen enkele
wijze heeft u aannemelijk weten te maken dat uw weergave
van de feiten de juiste is.
Inzake uw bewering over de Kamer van Koophandel moet zelfs
worden vastgesteld dat u de waarheid ernstig geweld heeft
aangedaan.

Erik vdMb

P.S. Mocht u de Kamer van Koophandel ook eens willen
bezoeken, dan vindt u hier een routebeschrijving:
http://www.ernst.vuurwerk.nl/kvk/