Hoe werkt dat

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Oct 9 15:59:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bernard,

Deze acties van de FNV van Lodewijk de Waal doen me denken aan de tijd, dat
De Waal nog voorzitter was van een kwijnende voedingsbond. Hij had nieuwe
leden nodig en gebruikte daarvoor de nieuwe winkelsluitingswet met verruimde
openingstijden als hefboom: *de wetgever mag dan wel besluiten, dat de
winkels tot 21.00 uur open mogen blijven, wij zorgen wel via de CAO ervoor,
dat ze gewoon om 18.00 uur dicht gaan. Zo kan Truus de cassiere ook gewoon
weer haar karbonaatdje met bloemkool  op tijd eten, in plaats van 's avonds
laat*. Inmiddels is gebleken, dat de nieuwe winkelsluitingswet juist voor
werkende vrouwen (en studenten) veel extra werkgelegenheid heeft opgeleverd,
naast het gemak voor de werkende consument.

Ook deze actie is weer gericht om het kwijnend bestaan van de FNV op te
viijzelen. Het is een politieke staking in de vorm van een estafette met
prikacties. Ik denk dat het gezien de jurisprudentie nog net rechtmatig is,
maar wel overbodig: de debatten vinden nog plaats in de Tweede Kamer en ook
het najaarsoverleg moet nog beginnen. De Waal laat zijn eigen belang
prevaleren boven die van het met het openbaar vervoer reizende burger.

Groet,

Tjerk Jouwstra