europees bont, 9 mei straatsburg

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Oct 6 19:58:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 06-10-2003, om 19:07 schreef blood simple:

> Ik weet het niet, maar als alle landen al verplicht engels hebben op school,
> zou dat juist een extra roep zijn voor engels als voortaal in de hele EG.
>
> Ik denk dat het bezwaar nationalisme is in grote landen als vooral
> Frankrijk, die zich dan gekrenkt  voelen, wij als Nederland, klein land met
> groot buitenland, weet al een paar eeuwen dat je de taal moet spreken, wil
> je wat kunnen verkopen, idee òf produkt. Dus hier zal het argument voor
> engels als voertaal niet al te veel problemen opleveren, het zal tòch nooit
> Nederlands zijn.

Waarom zou er eigenlijk een enkele voertaal moeten zijn in de Europese
Unie?

Wat mensen doen in hun onderlinge (al dan niet economische) contacten
moeten ze zelf weten, als Engels daar handig is dan zal dat i.d.d.
gebruikt worden.

We hadden het hier echter vooral ook over taal binnen het instituut
"Europa". Bijvoorbeeld het mogelijk afschaffen van tolken
("minderheidstalen") voor het parlement, zodat volksvertegenwoordigers
mogelijk gedwongen zullen zijn om het woord te voeren in een taal die de
hunne niet is.

Wil je daar ook een enkele voertaal? En nog wel het Engels? Dat lijkt me
een ernstige aantasting van de gelijkwaardigheid.

--
Met vriendelijke groet,

Olav.