europees bont, 9 mei straatsburg

Olav Lavell olavell at XS4ALL.NL
Mon Oct 6 17:18:11 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op ma 06-10-2003, om 16:13 schreef Douwe Osinga:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Waarom zou je een taal nemen die niet al gesproken wordt in Europa?
> Zodat iedereen nadeel van de oplossing heeft en niemand voordeel?

Esperantist ben ik niet, ook niet van plan te worden.

Maar ik zou me iets kunnen voorstellen bij het volgende argument:

Zodat niet de landstaal (en daarmee haast onvermijdelijk ook de cultuur)
van een enkele natie overheersend wordt in het veelkleurige verbond van
landen, dat de EU is (en moet blijven).

Wat mij betreft stelt "Europa" gewoon méér vertalers aan, en doen alle
Europeanen eens wat meer hun best om elkaars talen te leren (verstaan,
minstens). Dit is vast op de één of andere manier te stimuleren.

> Interessant feitje: er zijn meer mensen op deze planeet die de taal
> Klingon (ja, uit startrek) spreken dan Esperanto. Als we een taal kiezen
> die iedereen moet gaan leren, laten we dan een taal nemen die veel mensen
> al kennen.

:)

--
Met vriendelijke groet,