Nepotisme in Opmeer

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Oct 3 10:35:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Soms smaakt de koffie beter als je een verhaal-zonder-suiker leest. Lagere
D66-politici blijken nogal eens verwikkeld te zijn in lachwekkende
situaties. Aan de top staat bij mij nog steeds het smakelijke verhaal
waarin een D66-burgemeester in Franeker haar echtgenoot uit huis zet. Nu
vraagt de burgemeester van Opmeer om herroeping van raadsbesluiten wegens
nepotisme.

D66-wethouder Alex Kalthoff pacteert politiek met zijn (vrouwelijke)
partner die fractievoorzitter is van de lokale D66 (2 zetels). En
VVD-wethouder Cora Buirma doet hetzelfde met haar mannelijke partner en
VVD-fractievoorzitter (6 zetels). D66 en VVD vormen het college, want ze
behaalden 8 van de 15 zetels. Al eerder stapte de CDA-fractievoorzitter op
omdat hij niet tegen dit "klimaat" kon.

Kortom, nepotisme ultima forma. Dat kan kennelijk in Westfriesland. Zo
belandt je in een vicieuze cirkel: door te weinig politieke participatie
blijft de politieke wervingskracht beperkt tot bed en eettafel, en als dat
bekend wordt daalt de participatie nog meer.

Raar - en nu is m'n koffie op - dat je binnen D66 nimmer hoort over zulke
ondermijnende verhoudingen! Doet me denken aan oude verhalen over geneuk
binnen fracties.

Uw politieke condomist,
Henk Vreekamp, Utrecht.