Ziektekosten

blood simple j.hoek20 at CHELLO.NL
Thu Oct 2 21:53:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert, inderdaad,

Een goed initiatief. Hebben we hier ook al jaren, maar ik wil je toch een
ding voorstellen, uit eigen ervaring....

Aan het begin van het jaar, zoals we allen weten, ging de ziektekostenpremie
voor iedereen omhoog. Voor mij ook. Van 20 euro naar 40 euro, een
verdubbeling, 3.5% van mijn netto inkomen, en dan moet de gewone
prijsinflatie er ook nog bijkomen.

 De gemeente hier heeft een collectieve verzekering voor zijn clienten bij
pwz, en
ik heb na een programma van kassa op internet de nieuwe aangeboden premies
bekeken, omdat je na premieverhoging 1 maand de tijd heb om van
verzekeringsmaatschappij te veranderen...

Daar stond er een in, die voor 24 euro aanbood, waar ik nu 40 euro voor
betaal.

Ik heb dat ook aangevraagd, maar omdat ze het zo druk hadden, kwam ik niet
binnen de gestelde tijd in aanmerking.

Dus kan jij ook een voorstel doen, dat je min. 2 maanden de tijd krijgt om
van maatschappij te veranderen, had me 16 euro per maand kunnen schelen.

Ten tweede, ik ben direct na het vergelijken met een uitgeprinte lijst naar
mijn gemeente gegaan, met het aandringende verzoek, om hun contract met pwz
te herzien, omdat er duidelijk goedkopere groepsverzekering bleken te zijn.
Het minste wat ik vroeg, als client, is dat er voor mìjn geld, want ik
betaal uiteindelijk mijn premie, wordt onderhandeld.

De gemeente purmerend heeft een groot contract met pwz voor het verzekeren
van clienten, en had op zijn minst naar pwz kunnen gaan met  de mededeling
dat er andere maatschapijen zijn die een goedkoper aanbod doen. Dan had pwz
zijn prijs of sterk verlaagd, of de gemeente was voor een betere prijs, en
de zelfde pakketinhoud, naar een ander gegaan.

Ze hebben er helemaal nìks mee gedaan, en ik, en alle andere clienten,
kregen dus een onnodige prijsverhoging tussen de kiezen.

Mijn voorstel is dan ook; kan er wettelijk verplicht gesteld worden, dat
gemeentes die collectieve verzekering voor clienten beheren, verplicht
worden, om bij prijsverhoging over te stappen naar het laagste tarief, met
minimaal de zelfde pakketinhoud.
En, als dit niet kan, kan er dan wettelijk geregeld worden, dat er een lid
van de clientenraad zetelt in het toezicht/beheer van de clienten hun
verzekeringen, als het gaat om het afsluiten van nieuwe contracten, bij
verloop en bij prijsverhogingen, omdat het tenslotte toch om het geld van de
clienten gaat, minimum uitkering,  waar de klap het hardste aankomt, dus
moeten ze toch tèn mìnste zeggenschap hebben over de mogelijkheid om over
hùn èigen geld te beschikken.

Ik hoop dat je je hier voor wil inspannen,

Mazzel,

K-PAX.

----