hoi

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Oct 1 18:36:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Drugsbeleid is federaal beleid en de republikeinen die zogenaamd altijd
decentralisatie nastreven houden dat het liefste zo. De democrats zijn
over het algemeen voorstander van meer autonomie voor de staten om eigen
beleid te bepalen als het om medische marijuana gaat.

In californie heeft de bevolking via een volksinitiatief bepaald dat
marijuana op doktersrecept verkrijgbaar moet zijn. En daar handelt de
staat ook naar. Er zijn zelfs (staat)gelegaliseerde plantages.

Het probleem is echter dat de federale politie elk gewenst moment
gebruikers, doktoren en producenten (die dus alle legaal opereren
volgens de Californische wetgeving) kan aanhouden (en onder Bush doen ze
dat ook) en tot belachelijk hoge gevangenisstraffen kan veroordelen.
Simpelweg omdat het begrip medische marijuana in de federale wetten niet
bestaat en al deze personen dus gewoon als drugsdealers of gebruikers
worden veroordeeld.

Er is dus nog een lange weg te gaan in de VS, maar er zit voortgang in.
Zo was dit het enige onderwerp waar alle kandidaten die in de race zijn
om governor van Californie te worden en die meededen met het debat (alle
belangrijke kandidaten behalve Arnold, want die weet dat hij slechts kan
verliezen in een debat... :-( ), het over eens waren:
"De federale overheid moet zich niet bemoeien met het Californische
beleid betreffende medische marijuana." De uitspraak kwam zelfs uit de
mond van de meest conservatieve republikein in de race (Tom McClintock).
Het zou enkele jaren geleden ondenkbaar zijn geweest dat een Democrat of
Republican kandidaat deze uitspraak zou steunen. Toen werd de term
'medische marijuana' door hen nog unaniem als een hippie-uitvinding
gezien.

En ja, de gevangenissen zitten hier schandalig vol met mensen die voor
drugsgerelateerde 'misdaden' zijn veroordeeld. Wat mij betreft een
massale mensenrechtenschending die nog door bijna niemand wordt erkend.

Groeten,
Mark Giebels