D66-successen in Europa

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Sun Nov 16 13:41:08 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16 nov 2003, Hein van Meeteren wrote:

> Dat is goed nieuws!!! Precies wat we van ons congres in Maastricht
> moeten vragen!!

Ik was er inderdaad ook wel blij mee :) De motie werd voorgesteld door
de Britse LibDems, en zonder problemen aangenomen. Hij is nogal lang om
in te typen en hij staat nog niet on-line, maar zodra dat het geval is
zal ik hier de link even plaatsen.

> Ook goed, Zo hoort het. Kunnen onze jongens en meisjes in
> uniform hier nog een rol spelen?

In principe wel, maar dan wel onder VN-commando natuurlijk...

Zal er in de praktijk echter een beetje vanaf hangen hoe de
Nederlanders, als semi-lid van de coalition of the deluded, door de
Iraki's gezien worden. Misschien is bij de meeste Irakezen niet bekend
dat wij daar ook bij hoorden, in dat geval is er geen probleem als de
Nederlanders ook in de VN-macht gaan zitten. De veiligste weg lijkt me
om die VN-macht samen te stellen uit landen die niet bij de coalition
hoorden, of waarvan in elk geval niet heel breed bekend is dat ze
daarbij hoorden. Alleen ben ik er niet zo zeker van of je dan voldoende
troepen bij elkaar kunt brengen.

> Mooi. Hoe ziet de transitie eruit?

Goede vraag... De resolutie heeft het over verkiezingen voor een nieuwe
Iraakse regering "as soon as practicable", en roept regeringen op om het
Iraakse volk te ondersteunen "as long as their government request it,
through the provision of peacekeeping troops under unified command and
reporting to the Security Council".

Het tweede deel lijkt een kwestie van tijd: de Amerikaanse positie is
momenteel hard aan het schuiven, en Bush is aan de vooravond van zijn
bezoek aan het Verenigd Koninkrijk vol lof en knievallen voor Europa.

Die overgang naar een werkbare Iraakse regering zal het lastigst zijn.
Toch denk ik inmiddels dat die overgang beter zo snel mogelijk kan
gebeuren. De situatie is momenteel hard aan het destabiliseren. Hoe
langer door de VS gewacht wordt met het overdragen van de macht (al is
het maar symbolisch), hoe erger dat waarschijnlijk wordt.

> Is het D66 amandement dus aangenomen?

Klopt. Het was deze zomer al aangenomen, maar de VVD probeerde deze week
het er weer uit te krijgen. Tevergeefs dus.

> Proficiat, Herman, prima verslag en prima werk!!!!

<bloos> ;)

Herman Beun       kandidaat lijsttrekker Europees Parlement
Herman at 2voorD66.nl                  http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief
-> Stem ook even in de web-poll:   http://www.d66.nl/ep2004